RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 31 maart 2010
RB 481
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

'Wie op tijd wil zijn, vertrouwt op de trein, Ga Mee.'

De RCC oordeelde in haar uitspraak van 5 januari 2010 dat de conclusie in haar reclame-uiting "'Wie op tijd wil zijn, vertrouwt op de trein, Ga Mee." te absoluut geformuleerd was. Dit was mede toe te schrijven aan de inhoud van de gehele commercial waarvan de slogan deel uitmaakte. Door te visualiseren dat personen middels andere soorten personenvervoer telkens te laat zouden komen, toch niet met de trein, ging de commercial verder dan enkel te beweren dat de trein een betrouwbaar vervoermiddel zou zijn. De commercial wekte namelijk de suggestie dat de trein het meest betrouwbare vervoermiddel zou zijn, waardoor men de trein diende te kiezen boven een ander middel. Zakelijke reizigers werden daardoor bewogen een transactie af te sluiten die zij anders niet hadden gedaan. De reclame was dientengevolge misleidend.

NS is in hoger beroep gekomen tegen deze uitspraak van de RCC bij het College van Beroep. Zij is van oordeel dat de commercial niet misleidend is - in die zin dat deze de gemiddelde consument ertoe brengt een treinkaartje te kopen - wat hij zonder het beweerde misleidende karakter van de commercial niet zou hebben gedaan. De commercial bevat ten aanzien van de betrouwbaarheid van de treindiensen van NS geen onjuiste of voor de doelgroep onduidelijke informatie. Daarbij is de trein een vervoersmiddel waar op vertrouwd kan worden en is de commercial humoristisch van aard waardoor enige overdrijving is toegestaan.

Het College is echter van oordeel dat in de bedoelde slogan de boodschap ligt besloten dat de trein de meest betrouwbare vorm van vervoer is voor de zakelijke reiziger. verder staat vast dat niet alle treinen op tijd rijden. Het College van beroep oordeelt in overeenstemming van de Commissie. De uitspraak is naar haar opvatting te absoluut en is derhalve misleidend.

Lees hier meer.