RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 18 mei 2017
RB 2854
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
6 mrt 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 6 mrt 2017, RB 2854; Dossiernr: 2017/00074 (Misleidende reclame Koopjedeal.nl), https://reclameboek.nl/artikelen/aanprijzing-slaapproducten-bij-koopjedeal-nl-is-misleidend

Aanprijzing slaapproducten bij Koopjedeal.nl is misleidend

RCC 6 maart 2017, RB 2854; dossiernr. 2017/00074 (Misleidende reclame Koopjedeal.nl). Aanbeveling (gedeeltelijk). Misleiding voornaamste kenmerken product. Uiting: Het betreft een advertentie van Koopjedeal.nl in het Brabants Dagblad van 11 januari 2017. Daarin staat onder andere: “Altijd een perfecte nachtrust zonder lichamelijke klachten”, “Altijd de juiste slaaphouding; goed voor de wervelkolom”, “Voorkomt en verhelpt lichamelijke klachten” en “Een stuk zelfverzekerder achter het stuur!”. Klacht: Klager maakt bezwaar tegen bovenstaande uitingen. Klager heeft aan adverteerder om onderbouwing van alle afzonderlijke claims gevraagd; adverteerder heeft deze onderbouwing niet gegeven.

Commissie:

In de advertentie staat “Altijd een perfecte nachtrust zonder lichamelijke klachten”, “Altijd de juiste slaaphouding; goed voor de wervelkolom” en “Voorkomt en verhelpt lichamelijke klachten”. Deze zinnen bevatten geen voorbehoud of relativering. De gemiddelde consument zal deze claims zo begrijpen dat eventuele lichamelijke klachten (van welke aard dan ook) zullen verdwijnen, verminderen of voorkomen worden wanneer men de betreffende artikelen gebruikt. Nu klager de juistheid van deze mededelingen in de bestreden uiting gemotiveerd heeft aangevochten, lag het op de weg van adverteerder om de juistheid ervan aannemelijk te maken. Dat heeft adverteerder nagelaten. Adverteerder heeft in haar verweer weliswaar naar voren gebracht dat zij de producten die zij aanbiedt, test en –voor wat betreft haar matrassen- op welke manier zij dat doet, maar uit dat verweer blijkt naar het oordeel van de Commissie niet dat dergelijke absolute claims zoals in de onderhavige uiting worden gedaan, door tests en testresultaten worden onderbouwd.

Nu adverteerder de juistheid van voornoemde mededelingen niet aannemelijk heeft gemaakt, gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Voor wat betreft de mededeling “Een stuk zelfverzekerder achter het stuur!” is de Commissie van oordeel dat het hier een mening van adverteerder betreft. De gemiddelde consument zal deze zin - in combinatie met de twee foto’s (“VOOR” en “NA”) - zo begrijpen dat beter zicht in het algemeen een gevoel van meer zelfvertrouwen geeft. Deze consument zal ook herkennen dat hier sprake is van enige overdrijving die in reclame niet ongebruikelijk is. Dit gedeelte van de klacht wordt daarom afgewezen.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de mededelingen onder 1 en 2 van de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af.