25 jan 2022
Adverteerder voldoende herkenbaar in reclame-uiting
RCC VAF 25 januari 2022, RB 3610; dossiernr. 2021/00619 (GSK) De klacht gaat over een radiocommercial van GSK die wordt afgesloten met de zin ‘Deze informatiecampagne wordt mogelijk gemaakt door GSK.’ Door deze slotzin wordt de indruk gewekt dat het gaat om een informatiecampagne van de overheid. GSK is echter een farmaceut die reclame maakt voor haar eigen product. Volgens de Keuringsraad KOAG/KAG voldoet de uiting aan de geldende wet- en regelgeving. De voorzitter legt uit dat het publiek de uiting niet zo zal opvatten dat het om informatie van de overheid gaat. Hij oordeelt ook dat de uiting voldoende herkenbaar is als een reclame-uiting van dit bedrijf. Deze omstandigheden brengen de voorzitter tot het afwijzen van de klacht.
De aanduiding ‘GSK’ als afzender van de uiting, verwijst immers niet naar een bepaalde overheidsdienst, maar naar een farmaceutisch bedrijf. Daarbij is de uiting voldoende herkenbaar als een reclame-uiting van dit bedrijf.