Alcohol onder de 16?
Op 17 december 2009 werd het nieuwe logo ‘Geen 16? Geen Druppel’ geïntroduceerd, dat het oude logo ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet?’ zou gaan vervangen. Inmiddels is de overgangstermijn van drie maanden verstreken en is het voeren van dit logo verplicht, althans op nieuw ontworpen reclames voor zwakalcoholhoudende dranken. Dit geldt dus niet alleen voor commercials op TV en in de bioscoop, maar ook voor advertenties in printuitingen. Anders dan de vorige slogan hoopt men met de nieuwe meer in te spelen op een sociale norm i.p.v. een wettelijke. Het doel is om drinken bij jongeren onaantrekkelijk te maken doordat dit in de maatschappij als verwerpelijk beschouwd wordt. Deze gedachte is ook terug te zien in de bijbehorende website https://alcoholonderde16natuurlijkniet.nl/ waarin betrokkenen categorisch worden ingedeeld en elke doelgroep anders wordt gewezen op de problematiek. Aandacht door interesse, dus, dat wederom moet zorgen voor een algehele maatschappelijke bewustwording. Slechts met de vinger wijzen bleek immers niet te helpen nu Nederlandse jongeren koplopers zijn in Europa wat overmatige alcoholconsumptie betreft.
Gedetailleerdere regels voor de slogan kunt u vinden in Art. 31 Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken op de website van de Stichting Reclame Code.