RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 12 november 2009
RB 425
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Axe maakt je onweerstaanbaar

Unilever weet al geruime tijd wereldwijde aandacht op te eisen voor het product Axe d.m.v. dit reclameconcept: Axe-mannen worden achtervolgd door een schaar aan vrouwelijk schoon. De meeste onder ons zien er wel de grap van in. Voor anderen schept het niettemin hoge verwachtingen waarop zij denken te kunnen vertrouwen. Mogelijk krijgt Unilever nu de rekening.

De meeste mensen gebruiken deodorants om transpireren tegen te gaan; anderen kiezen hun deo vanwege een bepaalde geur. Axe gooit er nog eens een schepje bovenop door in de reclamespotjes te beweren dat mannen die Axe deodorant gebruiken onweerstaanbaar worden. Is dit nou een feit of een reclamestunt? Natuurlijk begrijpen wij allemaal dat mannen niet in chocolade zullen veranderen als zij dit product zouden gebruiken. Toch impliceert de aangedikte reclame in feite wel dat Axe meer voor de man doet dan uitsluitend niet te laten zweten en goed te laten ruiken. Axe garandeert een aantrekkelijke geur dat voor het X-effect zal zorgen.

De 26-jarige Indiase man Vaibhav Bedi nam zich hieraan een voorbeeld en gebruikte deze deodorant geruime zeven jaar echter zonder effect. Omdat hij er nog steeds geen relatie aan heeft over gehouden besloot hij tegen Unilever te procederen. Viabhav Bendi schrijft zelfs zijn depressiviteit toe aan het uitblijven van het X-effect. Zijn vordering bedraagt maar liefst omgerekend 30.000 euro. De zaak is voorlopig door de rechter in New Delhi aangehouden wachtend op de uitkomst van het forensisch onderzoek dat betrekking heeft op de bestanddelen van Axe producten. Wordt vervolgd.

(Bron: Het Nieuwsblad)