RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 11 november 2009
RB 422
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Barbie danst op “Barbie Girl”

Keep your friends close and your enemies closer. Dat zal Mattel hebben gedacht toen zij de parodie "Barbie Girl" van de popgroep Aqua in hun reclame gebruikten. Na een slopende rechtzaak hebben zij geleerd dat ook zelfspot winstgevend kan zijn.

Meer dan 50 jaar na de geboorte van Barbie is deze veelbesproken pop zonder twijfel een icoon. Voor veel vrouwen en meisjes weerspiegelde zij hun rolmodel doordat zij een ideaal toekomstbeeld op het kleine plastic poppetje konden projecteren. Toch ondanks haar populariteit heeft zij door de jaren heen veel kritiek en spot moeten verdragen, waaronder de succesvolle oorwurm “Barbie Girl” van Aqua uit 1997. Zoals verwacht verweerde  Mattel zich tegen uitspraken die Barbie op een bimbo deden lijken. De maker van Barbie spande namelijk een rechtzaak aan tegen MCA Records op basis van smaad en inbreuk op hun merkrecht. De vijf jaar lang durende rechtzaak werd uiteindelijk in juli 2002 door Mattel verloren. De rechter was van oordeel dat het liedje te beschouwen was als een parodie en tevens als maatschappelijk commentaar op een wereldicoon dat wederom valt binnen de vrijheid van meningsuiting. Hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind. Na de nederlaag te hebben geaccepteerd weet Mattel er nu wel het beste van te maken. Het bedrijf maakt namelijk uitgerekend van dit nummer gebruik in een reclamecampagne zij het met wat kleine tekstuele aanpassingen in het refrein en een nieuwe videoclip. Men hoopt zo de winstcijfers van Barbie opnieuw te doen stijgen, terwijl het nummer 12 jaar geleden nog voor afbreuk van het merk zou hebben gezorgd. Aqua maakt er in ieder geval geen probleem van gezien zij voldoende royalty’s verdienen aan het hergebruik van hun single.

(bron: owners, borrowers & thieves 2.0)