Because younger-looking eyes never go out of fashion
Voormalig Engels topmodel Twiggy had een nieuwe opdracht gekregen door Olay Procter & Gamble, ook wel in Nederland bekend als Oil of Olaz. De tijdschriftadvertentie was bedoeld om crèmes tegen rimpels bij de ogen te promoten.
De slogan was "Because younger-looking eyes never go out of fashion". Onder de foto werd de tekst "reduces the look of wrinkles and dark circles for brighter, younger-looking eyes" geplaatst. Echter de advertentie moest uiteindelijk worden aangepast. Waarom? Omdat sterk bewerkte reclame misleidend maar niet onverantwoordelijk is.
De Advertising Standards Authority (ASA), hier ook wel bekend als de Britse tegenhanger van de Reclame Code Commissie, heeft twee klachten ontvangen omtrent de Twiggy reclame. Allereerst werd gesteld dat de reclame voor consumenten misleidend is nu juist het gebied rondom de ogen van voormalig topmodel zodanig zijn gefotoshopt dat er geen rimpel meer over bleef. De consument zou daardoor onterecht in de veronderstelling verkeren dat de perfecte huid te danken is aan het te promoten product. Olay kreeg met haar verweer geen gehoor, namelijk dat modellen in campagnes nou eenmaal op hun best worden afgebeeld.
Daarnaast werd gesuggereerd dat de tijdschriftreclame sociaal onverantwoord zou zijn. Immers er wordt een verkeerd beeld gecreëerd dat vrouwen op leeftijd normaliter een uiterlijk zouden hebben als Twiggy in de betrokken campagne. Olay stelde dat een gemiddelde consument zeker in staat is om te bedenken dat een dergelijke foto vakkundig tot stand is gekomen. Dit keer honoreert ASA het verweer wel en vult aan dat inderdaad "het niet waarschijnlijk is dat de campagne een negatieve impact heeft op de perceptie van en hoe een gezicht eruit moet zien."
Inmiddels heeft Olay de oude foto’s vervangen door wat realistischere variant van dezelfde beelden.
Lees hier de hele uitspraak.
(bron: Mediareport)