RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 14 juni 2016
RB 2733
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
14 jun 2016
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 14 jun 2016, RB 2733; (FNLI tegen Lidl), https://reclameboek.nl/artikelen/beslissing-online-uitingen-lidl-subjectieve-smaakvergelijking-vernietigd

Uitspraak ingezonden door Marijn van der Wal en Paul Reeskamp, DLA Piper.

Beslissing online uitingen Lidl-subjectieve smaakvergelijking vernietigd

CvB 14 juni 2016, RB 2733; dossiernr. 2016/00014 CvB (FNLI tegen Lidl)
Beroep na RB 2681 (objectieve 'ook lekker'-smaakclaims van Lidl mogen). Het College oordeelt dat niet ter zake doet of in de tv-commercials de nadrukt ligt op de prijsvergelijking of op de smaakvergelijking. De tv-commercials zijn niet in strijd met de NRC. Met betrekking tot de smaakvergelijking geldt dat sprake is van een vergelijking met een uiterst summier en subjectief karakter. Slechts een enkele persoon beoordeelt telkens de producten en zegt beide 'lekker' te vinden. Het college vernietigt de bestreden beslissing uitsluitend voor zover het de op de website van Lidl genoemde resultaten van het CSO-smaakonderzoek, welk oordeel ook betrekking heeft op de commercials waarnaar op die website wordt gelinkt.

 

5.2. (...) De enkele verwijzing in de televisiecommercials naar de website van Lidl (deze verwijzing betreft blijkens hetgeen hierna aan de orde komt uitsluitende informatie over de 'prijspeiling' die geen onderwerp van het onderhavige geschil is) brengt derhalve niet mee dat de inhoud van de website geacht moet worden een geïntegreerd onderdeel te zijn geworden van de tv-commercial. Grief 5 wordt om die reden in zoverre verworpen.

5.3. Ten aanzien van de online-uiting ligt het voorgaande anders. Op de website van Lidl is sprake van de mogelijkheid door enkel aanklikken tv-commercials te bekijken waartoe ook wordt uitgenodigd. Deze commercials kunnen geacht worden een geïntegreerd onderdeel te zijn van de website, en de links naar de commercials staan ook in de nabijheid van de producten met hun respectieve rapportcijfers.

5.6. Het College oordeelt dat niet ter zake doet of in de tv-commercials de nadrukt ligt op de prijsvergelijking of op de smaakvergelijking. Immers, ongeacht hoe men over deze kwestie denkt, kan dit niet tot het oordeel leiden dat de televisiecommercials in strijd met de NRC zijn. (...) Met betrekking tot de smaakvergelijking geldt dat sprake is van een vergelijking met een uiterst summier en subjectief karakter. Slechts een enkele persoon beoordeelt telkens de producten en zegt beide 'lekker' te vinden. (...)

5.8. De verwijzing naar een "onafhankelijke" "smaaktest" met de link naar "de resultaten van de smaaktest" impliceert dat een objectieve beoordeling heeft plaatsgevonden waarop de waarderingscijfers zijn gebaseerd. Hier is derhalve sprake van een combinatie van een prijsvergelijking en objectieve smaakvergelijkingsclaim. Door dit laatste verschillen de online-uitingen wezenlijk van de tv-commercials. (...)

5.15. Dat in de tekst boven de tabel met testresultaten staat "De proefpersonen ervaren een product als 'lekker' bij een eindoordeel van 80 of hoger" verschaft onvoldoende duidelijkheid. Hieruit blijkt namelijk nog niet dat de keuze bij lekker is beperkt tot 80 of meer en dat deze opzet tot nivellering van de testresultaten kan leiden. (...)