RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 26 augustus 2011
RB 1095
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Betalingsbewijzen tav uitgekeerde prijzen

RCC 3 augustus 2011, Dossiernr. 2011/00163 (Bakker Hillegom Prijzenfestival)

Reclamerecht. Direct mailings: "DRINGENDE OPROEP! Het gaat om de finale uitbetaling van : EUR 65.000,- Eén van de finalisten Mevrouw (klaagster) of Mevrouw Amstutz ontvangt vandaag het gouden lot:"G7877", "Mevrouw (klaagster), u bent samen met mevrouw Pover geselecteerd als kandidaat voor beide geldprijzen tot EUR 10.000,-! ..." en "Eén van onze cheques wordt gegarandeerd aan u uitgekeerd, Mevrouw (klaagster)!", voorzien van een jubileumcheque ter waarde van EUR 65.000,-, ondertekend, en voorzien van de tekst "Ik teken deze cheque voor akkoord voor uitbetaling van bovenstaande geldprijs".

Klager: In uiting wordt vermeld, dan wel gesuggereerd, dat klaagster heeft gewonnen. Klaagster heeft de prijzen wel opgevraagd, maar nooit ontvangen. Klaagster vraagt zich af of de genoemde winnaars de prijzen wel echt hebben gewonnen. Verweerder: 95% van de ontvangers van de mailing wordt in de mailing aangemerkt als winnaar. Prijzen worden wel uitgekeerd.

De Commissie stelt adverteerder in de gelegenheid om na de zitting betalingsbewijzen ten aanzien van uitgekeerde prijzen te overleggen, en houdt tot die tijd verdere beslissing aan. Naar aanleiding van bewijs trekt klaagster klacht in met betrekking tot uitkering prijzen aan winnaars.

Uiteindelijke wijst Commissie klacht toe. De Commissie heeft in september 2010 ook al geoordeeld dat adverteerder misleidende reclame heeft gemaakt. Erkend dat klaagster geen finalist was. Informatie was onduidelijk voor de gemiddelde consument (art. 8.2 NRC), en kan de gemiddelde consument ertoe brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Uiting misleidend en in strijd met art. 7 NRC. Aanbeveling om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

In de uitingen wordt ten onrechte de indruk gewekt dat klaagster finalist is. Adverteerder erkent immers dat 95% van de geadresseerden als finalist wordt aangemerkt. Deze onjuiste indruk wordt niet weggenomen, ook niet door zinnen als "stuurt u een winnend geluksnummer in", of "u bent op dit moment in de race voor ...". Kan bovendien niet worden uitgesloten dat de consument die in de veronderstelling is dat hij een prijs heeft gewonnen, een bestelling bij adverteerder zal plaatsen.

NRC
Met samenvatting van Carja Mastenbroek, DLA Piper