23 aug 2017
#cat-, food-, music-porn T-mobile niet door iedereen gewaardeerd, maar overschrijdt geen grenzen van goed fatsoen
RCC 23 augustus 2017, RB 2970; dossiernr. 2017/00508/A (T-mobile hashtag porn) Afwijzing. De uiting: Het betreft een radiocommercial en een televisiecommercial (tevens te zien op YouTube) die deel uitmaken van een reclamecampagne voor het GO Unlimited-abonnement van adverteerder. De radiocommercial luidt: “Wij van T-Mobile houden van porn. Nee, niet dat soort porn maar van hashtag skyporn, hashtag foodporn en hashtag musicporn. Kijk maar eens op internet; unlimited ‘moois’ met dat ene woord eraan vast. Dat ‘moois’ willen we, allemaal, snappen we, appen we, beleven we. Dankzij ahum porn dus. Daarom nu bij T-Mobile unlimited data, bellen, alles. Vanaf 35 euro per maand. Check de voorwaarden op T-Mobile.nl.”. De klacht: Klager vindt het ongepast om reclame met het woord “porn” op tijdstippen uit te zenden waarop kinderen televisie kijken.
1. Gelet op de klacht dient beoordeeld te worden of de bestreden uitingen in strijd zijn met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. De Commissie beoordeelt in een dergelijk geval of de reclame-uiting de grenzen te buiten gaat van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is, waarbij mede rekening wordt gehouden met de wijze waarop de uiting is geopenbaard. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt.
2. De uitingen zijn een aanprijzing van het GO Unlimited-abonnement van T-Mobile met als thema het tienjarig bestaan van hashtags. Dit thema wordt in de televisiecommercial tot uiting gebracht door het gebruik van hashtags zoals onder meer hashtag ‘foodporn’ en hashtag ‘skyporn’ met toepasselijke afbeeldingen over de betreffende onderwerpen zoals respectievelijk ijsjes bij ‘food’ en wolkenluchten bij ‘sky’. Het woord “porn” zal naar het oordeel van de Commissie, op de wijze zoals dat in de bestreden uitingen wordt gebruikt, niet in haar letterlijke betekenis worden opgevat maar als een term om tot uitdrukking te brengen dat iemand de betreffende afbeelding of belevenis bijzonder leuk of mooi vindt en om die reden graag online deelt. Deze betekenis, die afwijkt van zijn oorspronkelijke betekenis, acht de Commissie voldoende bekend. Bovendien wordt in de radiocommercial een duidelijke uitleg over de bedoelde betekenis gegeven en is in de televisiecommercial door de gebruikte beelden duidelijk op welke wijze ‘porn’ in deze context is bedoeld. Ook verder wordt in de uitingen op geen enkele wijze gezinspeeld op (een associatie met) porno in de oorspronkelijke betekenis van het woord.
3. De uiting zal niet door iedereen gewaardeerd worden, maar overschrijdt naar het oordeel van de Commissie niet de grens van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar moet worden geacht. De uiting is dan ook niet in strijd met artikel 2 NRC.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.