15 mrt 2022
Commercial over fauteuils is misleidend
RCC VT 15 maart 2022, RB 3643; dossiernr. 2022/00110 (Fauteuils) De klacht gaat over een televisiecommercial en een tag-on van adverteerder waarin verschillende modellen fauteuils te zien zijn. In de commercial wordt gesproken over fauteuils van 695 euro, maar in diezelfde commercial worden stoelen getoond van ruim 4.000 euro. Klaagster is van mening dat men door de commercial denkt dat zo een mooie stoel al kan worden aangeschaft voor 695 euro en dit is misleidend. De voorzitter oordeelt dat het voor de hand ligt om de getoonde prijs te zien in relatie tot de getoonde stoelen waarbij de prijs wordt getoond. De uiting wekt onjuiste verwachtingen over de vanaf-prijs van de getoonde stoelen, omdat in de commercial en de tag-on niet één van de stoelen van 695 te zien is. In de reclame-uiting is dus onduidelijke informatie verstrekt over de prijs van het product. De uiting is misleidend.
Door in de uiting bij de getoonde stoelen te vermelden “vanaf € 695”, zal de gemiddelde consument aannemen dat adverteerder de desbetreffende stoelen levert voor een prijs van 695 euro. Het ligt immers voor de hand de getoonde prijs te zien in relatie tot de getoonde stoelen waarbij de prijs wordt getoond. Vast staat echter dat in de bestreden commercial en de tag-on niet één van de stoelen, die 695 euro kosten, is te zien. De uiting wekt daardoor een onjuiste verwachtingen over de vanaf-prijs van de getoonde stoelen.