De Consumentenautoriteit wordt sterker
De Consumentenautoriteit bevordert de eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten. Haar wapen is het consumentenrecht en met name het recht inzake oneerlijke handelspraktijken. Dit kan zij toepassen door tijdens een geding het collectieve belang van consumenten te beschermen of bestuursrechtelijke, dan wel privaatrechtelijke, toezichtbevoegdheden in de strijd te gooien. Om dit nog effectiever te kunnen bewerkstelligen zal zij binnenkort aanvullende competenties krijgen. Dit heeft Minister van Economische Zaken, M. van der Hoeven, afgelopen donderdag verkondigd. Zo krijgt zij onder andere een aanwijzingsbevoegdheid, oftewel de autorisatie tot openbaarmaking van de naam van het bedrijf dat de regels heeft overtreden. Daarnaast zal zij vaker de hoogste boete van € 45.000 uitdelen en dwangsommen opleggen. Al met al wordt de Consumentenautoriteit op die manier gelijk gesteld met de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
(Bron: Adformatie)