RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 5 januari 2016
RB 2613
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

De winnaar van het Gouden Windei 2015 is bekend

Uit het persbericht: De cranberries van Albert Heijn zijn uitgeroepen tot het meest misleidende product. Dit ‘superfood’ product bestaat voor 68% uit toegevoegde siroop en voor slechts 30% daadwerkelijk uit cranberries. Feitelijk worden dus vooral suikers verkocht onder het mom van superfood. Albert Heijn kreeg hiermee 28% van de dertienduizend stemmen en wint het Gouden Windei 2015.

Tweede in de windei-verkiezing is de Liga melk-aardbei geworden met 0,03% aardbeipoeder en 667x meer suikers.

De light pindakaas van supermarkt plus is op de derde plaats geëindigd. Deze pindakaas bevat weliswaar 30% minder vet, maar wel 451% méér suikers omdat vette pinda’s zijn vervangen door pure glucosestroop.

Verkiezing leidt tot aanpassing producten, maar niet tot verandering wetgeving De verkiezing kreeg heel veel aandacht in de media waardoor we duidelijk konden maken hoe misleidend de voedselindustrie vaak is. Zo zaten we vandaag (maandag 4 januari 2016) bijvoorbeeld bij het goed bekeken consumentenprogramma Radar. Daarnaast leidde de verkiezing ook direct tot een aantal concrete successen:

• Albert Heijn heeft foodwatch laten weten de samenstelling van de cranberries dit kwartaal aan te gaan passen zodat het percentage cranberries wordt verdubbeld tot 60%.
• Supermarkt Plus liet weten te stoppen met de huidige pindakaas light. Dit deed zij samen met de supermarkten Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet, Deen, Coop en Emté die allen eenzelfde soort pindakaas light verkopen.
• Aldi liet weten het etiket op de pasta aan te gaan passen zodat de verwijzing naar (de verwaarloosbare hoeveelheid) truffel helemaal van de voorkant verdwijnt.