DHL en PostNL passen duurzaamheidsclaims aan na actie ACM
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar duurzaamheidsclaims van de drie grootste pakketbezorgingsbedrijven van Nederland: DPD, DHL en PostNL. Na gesprekken met de ACM hebben DHL en PostNL toegezegd hun duurzaamheidscommunicatie richting consumenten aan te passen en te stoppen met het gebruik van enkele algemene claims die de indruk wekken dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu. De ACM is vorig jaar gestart met het onderzoek naar duurzaamheidsclaims in de sector vervoer. In deze sector worden veel groene claims gedaan terwijl deze sector nog altijd vervuilend is, met een grote impact op klimaat. In Europees verband worden 20 luchtvaartmaatschappijen aangesproken op greenwashing. De ACM heeft de afgelopen tijd zelf onderzoek gedaan naar pakketbezorgdiensten omdat consumenten veel pakketjes versturen en ontvangen.
De ACM startte onderzoeken naar de duurzaamheidsclaims van de drie grootste pakketbezorgers DPD, DHL en PostNL. DPD had intussen al claims verwijderd of aangepast. Nadat de ACM DHL en PostNL had gesproken over hun duurzaamheidsclaims hebben zij toegezegd claims te verwijderen of aan te passen. Zo heeft PostNL de claim: “Je pakket wordt duurzaam bezorgd” aangepast naar “Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof “. Een groot deel van de claims is inmiddels aangepast of verwijderd. Uiterlijk medio 2025 zijn alle betreffende groene claims verwijderd, waaronder die op de busjes waarmee pakketten worden bezorgd.