17 sep 2018
Dubbelzinnige folderreclame BCC: "voor 23:59 besteld, morgen in huis" i.c.m. "meestal de volgende dag" volgende pagina
Vz. RCC 17 september 2018, RB 3208; dossiernr. 2018/00588 (BCC bezorging) Aanbeveling. Misleiding. De uiting betreft een folder (4 pagina’s, A5 formaat) van BCC. Op de voorpagina staat: “Voor 23.59 uur* besteld is morgen in huis. We nemen je oude apparaat gratis mee retour. Volg je bestelling 24/7 via MijnBCC”. Onderaan de pagina staat: “*Grote apparaten besteld voor 22.00 uur is morgen in huis”. Op pagina 2 staat (onder meer):
“Gratis bezorging op een adres naar keuze. Al jouw aankopen bezorgen wij gratis bij je thuis, op je werk of op een ander adres naar keuze. Wij zorgen ervoor dat jij je product snel in huis hebt, dit is meestal de volgende dag al." De klacht wordt als volgt samengevat. Klaagster vindt de belofte “Voor 23.59 besteld is morgen in huis” dan wel: “*Grote apparaten besteld voor 22.00 uur is morgen in huis” misleidend omdat deze belofte niet wordt nagekomen. Klaagster heeft op 2 juli 2018 in een filiaal van BCC een wasmachine gekocht. Bij het opmaken van de bon is aan klaagster verteld dat het apparaat niet op voorraad was en 13 juli 2018 bezorgd zou worden. Uiteindelijk is het apparaat op 23 juli 2018 bij haar bezorgd.
Adverteerder kiest ervoor te adverteren met de absolute claim “Voor 23.59 uur* besteld is morgen in huis”, waarbij de asterisk verwijst naar de mededeling “*Grote apparaten besteld voor 22.00 uur is morgen in huis”. De gemiddelde consument zal op grond hiervan verwachten dat wanneer hij of zij een product vóór 23.59 uur heeft besteld, of, zoals in het geval van klaagster, een groot apparaat als een wasmachine vóór 22.00 uur heeft besteld, het product de volgende dag bezorgd zal worden. Als erkend is komen vast te staan dat dit niet altijd het geval is.
Het verweer dat er op pagina 2 van de folder van BCC een voorbehoud staat dat de consument attendeert op het gegeven dat de levering meestal de volgende dag bezorgd wordt, treft geen doel. Het voorbehoud dat hier gemaakt wordt (“Wij zorgen ervoor dat jij je product snel in huis hebt, dit is meestal de volgende dag al.”), is opgenomen onder het kopje “Gratis bezorging op een adres naar keuze”. De gemiddelde consument, die op grond van de absolute claim op de voorpagina een bestelling wil doen, zal niet verwachten dat hij of zij op deze plek wordt geïnformeerd over de mogelijkheid dat een levering vertraagd kan zijn.
Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de mededelingen “Voor 23.59 uur* besteld is morgen in huis” en “*Grote apparaten besteld voor 22.00 uur is morgen in huis” te absoluut en gaat de bestreden uiting gepaard met onduidelijke informatie over een van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de levering, als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de geclaimde levertijd van één dag van doorslaggevend belang kan zijn om een product bij adverteerder te bestellen, is de Commissie voorts van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie (waaronder reeds het binnengaan van de winkel wordt verstaan) te nemen dat hij of zij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.