RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 10 maart 2025
RB 3887
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
18 feb 2025
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 18 feb 2025, RB 3887; 2024/00611 (Klager tegen adverteerder), https://reclameboek.nl/artikelen/duurzaam-bananenbrood-commissie-oordeelt-over-greenwashing-klacht-tegen-a-s-r

Duurzaam bananenbrood? Commissie oordeelt over greenwashing-klacht tegen a.s.r.

RCC 18 februari 2025, RB 3887; 2024/00611 (Klager tegen adverteerder). De bestreden reclame-uiting betreft een paginagrote advertentie in een krant waarin een aantal plakken bananenbrood te zien is, vergezeld van een roodgekleurd hartje en een lichtgele achtergrond. De advertentie bevat de slogan "Ook dit is duurzaam doen" in zeer groot lettertype, gevolgd door een uitleg dat duurzaamheid meer is dan zonnepanelen en windmolens. De adverteerder, a.s.r., stelt dat duurzamere keuzes bijdragen aan een inclusievere, gezondere en groenere samenleving. De boodschap richt zich vervolgens volledig op gezondheid, met verwijzingen naar het 'Gezonde gewoontes programma', waarbij mensen recepten en tips krijgen om gezonder te leven.De klager betwist de advertentie en beschuldigt de adverteerder van greenwashing. Volgens klager wordt gesuggereerd dat a.s.r. bijdraagt aan duurzaamheid, terwijl het in werkelijkheid slechts om een programma voor gezonder leven gaat. De link met duurzaamheid is volgens klager minimaal en wordt niet onderbouwd. Gezondere keuzes zijn niet per definitie duurzamer, en het ontvangen van recepten draagt niet wezenlijk bij aan een duurzamere wereld.

De adverteerder verweert zich door te stellen dat duurzaamheid een breed begrip is en dat zij dit invult vanuit de missie om van nut te zijn voor de samenleving. Binnen deze missie hanteert zij drie strategische thema’s: duurzaam wonen en leven, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, en financiële redzaamheid en inclusie. De bestreden advertentie valt binnen het thema 'vitaliteit en duurzame inzetbaarheid'. De adverteerder betoogt dat gezondheid en welzijn integraal onderdeel zijn van duurzaamheid, zoals ook blijkt uit internationale kaders zoals de Sustainable Development Goals. Daarnaast wordt benadrukt dat de uiting geen milieuclaim is in de zin van de Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR), omdat er geen expliciete positieve impact op het milieu wordt geclaimd. Tijdens de mondelinge behandeling heeft de adverteerder haar standpunt nader toegelicht en vragen van de Commissie beantwoord. De Commissie oordeelt dat de term “duurzaam” geen vastomlijnde betekenis heeft en als paraplubegrip wordt gebruikt. De uiting voldoet aan de eisen van de CDR, omdat duidelijk wordt gemaakt welke invulling de adverteerder aan de term “duurzaam” geeft. In de advertentie wordt expliciet benoemd dat duurzaamheid breder is dan milieuaspecten en dat gezondheid en inclusie daar ook onder vallen. De gemiddelde consument kan op basis hiervan begrijpen dat de adverteerder duurzaamheid in deze context koppelt aan gezonder leven. De Commissie acht de uiting daarom niet misleidend.

2. In de bestreden uiting benoemt adverteerder bovenaan dat zij “duurzaamheid” breder ziet dan “zonnepanelen en windmolens”. In de alinea onder deze zin stelt adverteerder vervolgens dat “duurzamere keuzes” bij kunnen dragen aan een samenleving die “inclusiever, gezonder en groener is”. Hiermee wordt de term “duurzaam” duidelijk ook gekoppeld aan de bovengenoemde bredere aspecten van dit begrip - in dit geval gezondheid en inclusiviteit, en wordt duidelijk dat dit begrip in het kader van deze uiting niet enkel ziet op milieuaspecten (“groen”). De koppeling met ‘gezondheid’ wordt verder verduidelijkt door de voorbeelden die vervolgens in de tekst worden gegeven, zoals het "Gezonde gewoontes programma" en de "Gezonde snack challenge". Deze activiteiten dragen volgens adverteerder in algemene zin bij aan een gezondere levensstijl, een verminderde behoefte aan zorg en in het verlengde daarvan een “duurzamere samenleving”. Adverteerder claimt verder niet dat elke gezondere keuze direct een groene of milieubewuste keuze is, maar stelt dat gezondere keuzes in het algemeen kunnen bijdragen aan een “duurzamere samenleving”. Naar oordeel van de Commissie is voor de gemiddelde consument dan ook voldoende duidelijk welke invulling adverteerder in de bestreden uiting aan het begrip “duurzaam” geeft en dat zij met de eerdergenoemde voorbeelden daaraan ook uitvoering geeft. Er wordt geoordeeld als volgt.