RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 16 augustus 2024
RB 3848
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
7 aug 2024
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 7 aug 2024, RB 3848; 2024/00078 (Marktplaats tegen Klager), https://reclameboek.nl/artikelen/e-mail-die-marktplaats-stuurde-is-niet-alleen-informatief

E-mail die Marktplaats stuurde is niet alleen informatief

RCC CvB 7 augustus 2024, RB 3848, IT 4604; 2024/00078 (Marktplaats tegen Klager). Klager heeft van Marktplaats een e-mail ontvangen waarin staat dat PostNL de tarieven voor het versturen van een pakket heeft verhoogd. Dit blijft niet beperkt tot feitelijke informatie, maar hier staat ook in dat de verzendlabels van Marktplaats hierdoor voordeliger zijn dan die van PostNL. De Commissie heeft hierover geoordeeld dat dit een wervende tekst is en er daarmee sprake is van reclame in de zin van artikel 1.2 sub a van de Code e-mail. Klager heeft geen toestemming gegeven voor dit soort e-mails, waardoor Marktplaats in strijd heeft gehandeld met artikel 1.3a van de Code e-mail. In appel stelt Marktplaats dat de Commissie de e-mail ten onrechte heeft aangemerkt als reclame. Zelfs als dit wel als reclame aangemerkt moet worden, heeft de Commissie nagelaten om de uiting in het licht van de gehele e-mail te beoordelen, die informatief van aard is.

Het antwoord in appel strekt tot bevestiging van de beslissing van de Commissie. Volgens de Code wordt onder reclame via e-mail verstaan het per e-mail aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden. De zin “Goed om te weten: de verzendlabels zijn bij ons voordeliger dan bij een PostNL-punt!” is meer dan alleen feitelijke informatie en prijst de goedkopere verzenddienst van Marktplaats aan. Hier heeft klager geen toestemming voor gegeven en dus bevestigt het College de beslissing van de Commissie dat Marktplaats heeft gehandeld in strijd met artikel 1.3a Code e-mail.  

6.2. Naar het oordeel van het College gaat deze mededeling het karakter van louter feitelijke informatie te buiten. In deze mededeling zit de aansporing om met het oog op de verhoogde tarieven de verzendlabels bij Marktplaats af te nemen in plaats van bij een PostNL-punt omdat de verzendlabels bij Marktplaats voordeliger zijn. De aanprijzing zit in de toonzetting en de formulering (“Goed om te weten (…)” eindigend met een uitroepteken) waarmee op het voordeel wordt gewezen. Ook indien de overige inhoud van de e-mail geen aanprijzingen bevat, is hierdoor sprake van reclame in de zin van artikel 1 NRC en dient de gehele uiting als reclame via e-mail te worden aangemerkt. Volgens het systeem van de NRC en de Code e-mail is een e-mail een reclame-uiting als deze reclame bevat, ongeacht de verhouding tussen reclame en informatie. Dit wordt niet anders indien wordt uitgegaan van de interpretatie die het CBB geeft aan het begrip ‘ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden’ in de zin van artikel 11.7 Tw. Blijkens de uitspraak inzake CBB 5 juni 2014, ECLI:NL:CBB:2014:206 moet sprake zijn van direct marketing, waaronder reclame. De e-mail voldoet aan deze eis.