RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 14 maart 2011
RB 715
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Een BBQ'ende, digitale chimpansee

RCC 9 februari 2011, Dossiernr: 2010/00850 (Bodum - chimpansee)

Reclamerecht. Huishoudelijke producten. Uitingen m.n. op televisie (en online) waarin een chimpansee te zien is die menselijke trekken vertoont. Klager meent dat het ongepast is een chimpansee te presenteren als mens; er is sprake van dierenleed. Zij acht het, ook indien de chimpansee niet echt zou zijn, onverantwoordelijk om bij het grote publiek – waaronder kinderen - het beeld te schetsen dat een chimpansee hetzelfde is als een mens. Strijd met goede smaak/fatsoen. Nu er geen echt dier is gebruikt maar een digitale bewerking, geen dierenleed. Vanwege subjectieve karaktier van goede smaak/fatsoen volgt afwijzing.

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) die criteria, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan.
 
De Commissie heeft er begrip voor dat de onderhavige uiting, waarin door een chimpansee op humoristisch bedoelde wijze artikelen van Bodum worden aangeprezen, niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar acht deze - met inachtneming van voornoemde terughoudendheid - niet ontoelaatbaar. Daargelaten of duidelijk is dat geen sprake is van een echte chimpansee acht de Commissie het niet aannemelijk dat (jeugdige) kijkers door deze reclame zullen worden aangezet tot het mishandelen van dieren.

Lees de uitspraak hier(link) en hier(pdf)