RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 11 november 2009
RB 423
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Een jonger uiterlijk zonder ingreep

Je hoeft geen foto's te bewerken om er jonger en stralender uit te zien. Pose, kleding, maar ook invalshoek en belichting kunnen bijdragen aan een betere versie van jezelf in 2D. Daar was zich ook the Advertising Standards Autority (ASA) van bewust toen zij uitspraak deed in een kwestie over cosmetische reclame. De Engelse versie van de Reclame Code Commissie beoordeelde twee of meer vergelijkende foto's van hetzelfde model als misleidend uitsluitend omdat er tijdens de fotosessie een andere belichting, een andere kleurenbalans en een ander formaat werd gekozen.

Door de verandering van de omstandigheden e.a. leek het model op de tweede foto beduidend jonger terwijl het resultaat werd toegeschreven aan de werking van het product collageen. Laatste werd duidelijk door de bijgevoegde teksten waarin het medisch effect van het hormoon werd verklaard en gecommercialiseerd. Daarnaast werd onder de before-after-pictures de zinsnede "De foto's laten het resultaat zien van een behandeling met Sculptra en werden niet geretoucheerd" geplaatst. Uit het geheel der omstandigheden heeft ASA afgeleid dat het jeugdiger uiterlijk niet (uitsluitend) resulteerde uit het toepassen van het product wat anders wel werd gesuggereerd. Dat zij dergelijke reclame dan ook als misleidend hebben beschouwd is niet onbegrijpelijk.

(bron: SOLV)