RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 18 november 2009
RB 429
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Eerst reclame, dan de rest

Er bestaat een nieuwe manier om ongevraagde reclame effectief aan de man te brengen. Apple heeft namelijk in een nieuwe en inmiddels geoctrooieerde software geïnvesteerd die iedereen noopt tot het bekijken van reclame voordat men kan doorgaan met zijn bezigheden.

 

Het gaat hierbij om een programma dat op alle gebruiksvoorwerpen functioneert die gekoppeld zijn aan een scherm. De reclame verschijnt net zoals pop-up-reclame onverwachts. Het verschil met pop-ups is echter dat de advertentie alle functies tijdelijk bevriest totdat de gebruiker heeft verklaard de advertentie gezien te hebben. Bovendien kan de reclameadvertentie op elk willekeurig moment (weer) verschijnen omdat de functie geïncorporeerd is in het systeem zelf. De applicatie kan ook worden toegepast op Music Players: auditieve reclame wordt automatisch afgespeeld totdat de gebruiker op een link klikt die hem direct naar de website van de adverteerder geleidt.

Apple heeft het nieuwe systeem nog niet geïntroduceerd. Het is allen een kwestie van tijd. De vraag is dan of op het moment van invoering een blokker noodzakelijk verklaard zal worden of dat Apple de applicatie simpelweg mag aanwenden. Daarbij zal absoluut een grote rol spelen dat Apple het systeem vooral wil gebruiken voor computers, telefoons, etc. die goedkoper of zelf gratis zijn verstrekt. In ruil voor een flinke prijsreductie zou de consument akkoord gaan met het installeren van die toepassing.

(bron: mydigitalfc)