RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 19 november 2009
RB 431
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

EU rekent af met websites voor mobiele telefoongebruikers

Al jaren proberen consumenten op te treden tegen ringtoneboeren door hun klachten te uiten in programma's zoals TrosRadar en Kassa of door een actiegroep op te richten. Zij ondervinden de reclame vooral op muziekzenders en websites misleidend. Immers er wordt gesuggereerd dat men slechts één ringtone besteld toch uiteindelijk is men gebonden aan een duurzaam contract. Ringtoneboeren e.a. dekken zich in door enkele seconden in miniatuurgroote de uitleg en de algemene voorwaarden tijdens de reclame te vertonen. De consument is bij deze ingelicht

Inmiddels heeft de EU honderden klachten ontvangen van gedupeerden of juist van hun ouders. Zij werden onverwachts geconfronteerd met hoge telefoonksosten door het gebruik van dergelijke diensten. De reclames daarvan zijn vooral toegespitst op kinderen welke zonder het te beseffen abonnementen hebben afgesloten voor beltones, wallpapers, logos, spelletjes en chatdiensten.

De EU achtte het leeuwendeel van die diensten strijdig met het EU-recht o.b.v. misleidende handelspraktijken. In Hongarije, Oostenrijk en Roemenië waren er de meeste sites die de regels met voeten traden. Tot nu toe zijn er 54 websites opgedoekt, 159 opgeschoond conform het EU-consumentenrecht en 9 Italiaanse beboet ter hoogte van 2 miljoen euro. Bij de bedrijven die een boete kregen behoorden ook Telecom Italia en Vodafone. In totaal werden er 301 soortgelijke websites onderzocht.

EU-commissaris voor consumentenzaken Meglena Kuneva zegt dan ook terecht. "Deze resultaten tonen aan dat een EU-brede samenwerking een groot verschil kan uitmaken bij het opschonen van een consumentenmarkt."

Zie hier de EU-maatregelen in verband met mobiele telefonie.

(bon: Europese Commissie)