RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 26 april 2016
RB 2705
||
11 apr 2016
11 apr 2016, RB 2705; 2016/00207 (Ziggo - Max Verstappen), https://reclameboek.nl/artikelen/geen-uitleg-over-ziggo-s-3x-sneller-internet-gegeven

Geen uitleg over ZIGGO's "3x sneller internet" gegeven

RCC 11 april 2016, RB ; dossiernr. 2016/00207radio (tv-A) (tv-B) (YouTube-C) (Ziggo - Max Verstappen)
Aanbeveling. "Ziggo heeft echt super snel internet. Handig als je wilt gamen, apps wilt downloaden of met het hele gezin tegelijk online wilt. Stap nu over op 3x sneller dan ADSL internet van Ziggo alles in 1 complete.". Ziggo adverteert met 3 keer sneller internet. Volgens klager kan Ziggo vanwege de gebruikte techniek aan consumenten echter maximaal 200 Mbit down en 20 Mbit up leveren. Andere aanbieders leveren volgens klager echter 1000 Mbit up en down. Met name de radioreclame bevat volgens klager geen disclaimer dat het om een vergelijking met ADSL snelheden gaat. In de televisiereclame is de disclaimer dusdanig klein en kort in beeld dat deze niet te lezen is, aldus klager.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht aldus op dat klager beide uitingen misleidend acht omdat hierin wordt geadverteerd met 3x sneller internet, terwijl er internetaanbieders zijn die sneller internet kunnen aanbieden dan adverteerder.

Ten aanzien van uiting 1

Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument na het horen van de radiocommercial denken dat adverteerder ten aanzien van alle internetaanbieders 3x sneller internet biedt. Adverteerder heeft echter erkend dat de vergelijking geldt ten opzichte van aanbieders van ADSL internet (in 2014) in Nederland en dat de claim ‘3x sneller internet’ niet zonder meer geldt ten opzichte van alle internetaanbieders, zoals bepaalde glasvezelaanbieders. De Commissie is van oordeel dat dit essentiële informatie betreft waarop de consument in de uiting attent gemaakt moet worden. Nu de absoluut gestelde claim: ‘3x sneller internet’ in de uiting niet vergezeld gaat van een uitleg waaruit deze informatie blijkt, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Omdat deze consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Ten aanzien van uiting 2

De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument na het zien van de televisiecommercial zal denken dat adverteerder ten aanzien van alle internetaanbieders 3x sneller internet biedt, terwijl dat slechts zo is ten opzichte van aanbieders van ADSL internet in Nederland in 2014. De Commissie is van oordeel dat deze beperking van de claim ‘3x sneller internet’ essentiële informatie betreft waarop de consument op voldoende duidelijke wijze in de uiting zelf attent gemaakt moet worden. De korte mededeling hierover van de voice-over “stap nu over op 3x sneller dan ADSL internet van Ziggo…” kan de gemiddelde consument gemakkelijk ontgaan en biedt daarom niet de gewenste duidelijkheid. Ditzelfde geldt voor de aan het einde van de commercial getoonde disclaimer, nu deze informatie slechts 3 seconden in een zeer klein lettertype onder in beeld wordt weergegeven, zodat de consument niet in staat wordt gesteld om deze informatie tot zich te nemen. Dat in de uiting wordt verwezen naar voorwaarden op de website van adverteerder maakt het oordeel van de Commissie evenmin anders nu deze informatie uit de uiting zelf had moeten blijken.

Blijkens het voorgaande is in deze uiting sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie, als bedoeld onder c van artikel 8.3 NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.