RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 28 februari 2011
RB 688
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Gratis winnen mét verzendkosten

RCC 9 februari 2011, Dossiernr: 2010/00791-I (sintprijsvraag/VistaPrint/eFuture)

Reclamerecht. Gratis en toch verzendkosten. Direct mailing. Bedrieglijke indruk wekken van het winnen van een prijs. Agressieve reclame. Zwarte lijst. Twee adverteerders: VistaPrint eFuture. In de uiting wordt gewezen op verzendkosten, toch strijdigheid met NRC. De uiting wordt aanbevolen niet verder te worden gebruik. Ook in Verenigd Koninkrijk is VistaPrint deze maand op de vingers getikt, lees meer...

“Gefeliciteerd! Je bent de winnaar van een Sint de film cadeau artikel, aangeboden door Vistaprint! Je kan deze GRATIS bestellen via de website van vistaprint.nl”. Direct onder de tekst staat, boven een afbeelding van verschillende ‘prijzen’ een link met de tekst:“Klik hier om je cadeau artikel te bestellen”
 
Gebleken is echter dat, om de prijs te ontvangen, verzendkosten dienen te worden betaald.
 
Aldus wordt naar het oordeel van de Commissie de bedrieglijke indruk gewekt dat de ontvanger een prijs heeft gewonnen, terwijl aan het in aanmerking komen voor de prijs kosten zijn verbonden, hetgeen op grond van artikel 14.2 in combinatie met het bepaalde in bijlage 2 onder punt 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) wordt aangemerkt als agressieve reclame. Agressieve reclame is oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
 
Dat in de e-mail wordt gewezen op de verzendkosten, neemt de strijdigheid met de genoemde bepalingen niet weg en leidt derhalve niet tot een ander oordeel.

Lees het oordeel hier en hier(pdf).
In het Verenigd Koninkrijk: ASA 23 februari 2011, complaint ref 141512, zie hier.

NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 14.2
NRC Bijlage 2. onder 2 (onderaan)

De bedrieglijke indruk wekken dat de consument al een prijs heeft gewonnen of zal winnen dan wel door een bepaalde handeling te verrichten een prijs zal winnen of een ander soortgelijk voordeel zal behalen, als er in feite:
• geen sprake is van een prijs of een ander soortgelijk voordeel, dan wel
• als het ondernemen van stappen om in aanmerking te kunnen komen voor de prijs of voor een ander soortgelijk voordeel afhankelijk is van de betaling van een bedrag door de consument of indien daaraan voor hem kosten zijn verbonden.

<!-- AddThis Button BEGIN --><div class="addthis_toolbox addthis_default_style"><a href="https://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&username=xa-4cc58b813d6ef585" class="addthis_button_compact">SHARE</a><span class="addthis_separator">|</span> <a class="addthis_button_preferred_1"></a><a class="addthis_button_preferred_2"></a> <a class="addthis_button_preferred_3"></a><a class="addthis_button_preferred_4"></a> </div> <script type="text/javascript" src="https://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#username=xa-4cc58b813d6ef585"></script><!-- AddThis Button END -->