RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 25 februari 2009
RB 328
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Hoge boete voor misleidende aanbieder sms-dienst

De Consumentenautoriteit heeft een aanbieder van sms-diensten (Smart Media Services) een boete opgelegd van EUR 118.750. Dit is tot nu toe de hoogste boete die door de Consumentenautoriteit aan een sms-aanbieder is opgelegd. 

De betreffende aanbieder zou de consument hebben misleid door te suggereren dat er grote geldprijzen te winnen waren door het spelen van een spelletje op een bepaalde website. Na het spelletje te hebben gespeeld, waarbij verliezen praktisch onmogelijk bleek, diende de speler een sms te verzenden om zijn geldprijs te kunnen innen. Onbewust sloot de speler daarmee een doorlopend sms-abonnement af op een woordspel dat niets te maken had met het spelletje op de website. Door het spelen van het woordspel per sms maakte men kans op een prijs. Ongevraagd ontving men vervolgens meerdere sms'jes die de consument EUR 1,50 per stuk kostten. Alleen na expliciete afmelding van het abonnement via een shortcode kon dit worden gestopt. Vele consumenten werden zich hier pas bewust van nadat zij hun telefoonrekening hadden ontvangen. (Met dank aan Els Leuftink, Kennedy Van der Laan)

Voor het aanbieden van sms-diensten via internet gelden bijzondere informatieverplichtingen. Deze zijn onder meer opgenomen in een SMS Gedragscode (www.smsgedragscode.nl). Zo moet de aanbieder van de dienst duidelijk aangeven om wat voor dienst het gaat, welk bedrijf de dienst aanbiedt, wat de kosten zijn en hoe de consument zich voor de dienst kan afmelden. De sms-aanbieder in dit geval had volgens de Consumentenautoriteit een groot aantal van deze regels overtreden. Naast de boete legde de Consumentenautoriteit de sms-aanbieder ook een last onder dwangsom opdat dat de aanbieder haar informatie zou aanpassen en zou stoppen met ongevraagde toezending van sms’jes. De Consumentenautoriteit kwam de misleidende sms-dienst op het spoor bij een oriënterend onderzoek op internet, waarna een onderzoek werd ingesteld naar de aanbieder ervan.

Het is de derde keer dat de Consumentenautoriteit een sms-dienstenaanbieder beboet. Eerder dit jaar kreeg aanbieder OX2 International een boete opgelegd van EUR 85.000, omdat het MSN-gegevens bij ringtone-reclames zou misbruiken. Vorig jaar kreeg aanbieder Wizz Mobile een boete opgelegd van EUR 76.000 voor het aanbieden van gratis ringtones, terwijl daar in werkelijkheid voor moest worden betaald. Daarnaast heeft de Consumentenautoriteit tot nu toe negen klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie die alle gegrond zijn verklaard. Dit jaar zal de Consumentenautoriteit extra oplettend zijn ten aanzien van de wijze waarop sms-diensten worden aangeboden.