4 sep 2017
Hotel mag niet meer adverteren met 'Breakfast Included'
Vz. RCC 4 september 2017, RB 2975; dossiernr. 2017/00584 (Breakfast included Belstead Brook Muthu Hotel) Voorzitterstoewijzing. De uiting: Het betreft de aanbieding op www.booking.com van accommodatie Belstead Brook Muthu Hotel, waarbij op een foto van de accommodatie de tekst “Breakfast included” was te zien. De klacht: Klager stelt, samengevat, dat hij op de openingspagina met informatie over het hotel zag dat ontbijt inbegrepen was. Klager heeft mede op grond van deze informatie een kamer bij het hotel geboekt. Gedurende zijn verblijf bleek echter dat bij de gekozen kamer toch een aanvullend bedrag voor ontbijt verschuldigd is. Klager heeft daarna geconstateerd dat er op de website www.booking.com bij de accommodatie een keuze gemaakt kan worden tussen kamers met- en zonder ontbijt. Klager is van mening dat de uiting misleidend is.
1) De voorzitter constateert dat op een foto van het onderhavige hotel duidelijk zichtbaar de tekst “Breakfast included” staat. Door deze mededeling, geplaatst op een algemeen gedeelte met informatie over het hotel, zal de gemiddelde consument verwachten dat, bij het boeken van accommodatie, ontbijt is inbegrepen. Dat men vervolgens bij het boeken kennelijk de keuze heeft tussen een kamer waar niets over ontbijt wordt gezegd en een kamer waarbij staat “Breakfast included”, neemt niet weg dat de uiting op dit punt onduidelijk moet worden geacht. Adverteerder heeft derhalve de gemiddelde consument op onduidelijke wijze geïnformeerd over de voornaamste kenmerken van de accommodatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat deze consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
2) In de uitspraak waarnaar adverteerder in zijn verweer verwijst achtte de voorzitter de vermelding “Breakfast included”, waarbij het ontbijt slechts bij enkele kamers inbegrepen was, in strijd met de NRC maar heeft destijds een aanbeveling achterwege gelaten. Nu deze wijze van adverteren echter is herhaald, is de voorzitter van mening dat een aanbeveling om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken op zijn plaats is.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 8.2 aanhef en onder b en artikel 7 van de NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.