19 sep 2024
HvJ EU: Parfümerie Akzente
HvJ EU 19 september 2024, RB 3867; ECLI:EU:C:2024:765 (Parfümerie Akzente) Parfümerie Akzente, een Duitse onderneming, verkocht cosmetica via haar website aan Zweedse consumenten zonder Zweedse etiketten. KTF, een Zweedse branchevereniging, klaagde hierover. De vraag was of Zweedse etiketteringsregels van toepassing waren op deze online verkoop. De verwijzende rechter wilde weten of de EU-richtlijn inzake elektronische handel (Richtlijn 2000/31) dit toestond. Deze richtlijn regelt de online verkoop van diensten binnen de EU. Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelt dat etiketteringsregels niet vallen onder het "gecoördineerde gebied" van deze richtlijn. Dit gebied omvat regels over de online dienst zelf, maar niet over de fysieke producten.Etiketteringsregels zijn regels over het product zelf en vallen dus buiten het gecoördineerde gebied. Het Hof benadrukt dat dit de consumentenbescherming waarborgt. Elke lidstaat kan toezien op de naleving van etiketteringsregels voor producten die op zijn grondgebied worden verkocht.
42. Zoals het Hof reeds in verband met artikel 19, lid 5, van verordening nr. 1223/2009 heeft geoordeeld, zou de bescherming van de volksgezondheid niet ten volle kunnen worden gewaarborgd indien de consumenten niet in staat zijn om volledig kennis te nemen van met name de aanduidingen betreffende de functie van het cosmetische product in kwestie en de bijzondere voorzorgsmaatregelen die bij het gebruik ervan in acht moeten worden genomen, en om die aanduidingen te begrijpen. De informatie die de fabrikanten of distributeurs van de in deze verordening bedoelde cosmetische producten op de recipiënt en de verpakking van het product moeten aanbrengen, verliest haar praktisch nut wanneer zij niet wordt verstrekt in een taal die begrijpelijk is voor de personen waarvoor zij bestemd is, tenzij die informatie doeltreffend kan worden verstrekt door middel van pictogrammen of andere tekens dan woorden [arrest van 17 december 2020, A.M. (Etikettering van cosmetische producten), C‑667/19, EU:C:2020:1039, punt 47].
45. In die omstandigheden dient te worden geoordeeld dat artikel 2, onder h), van richtlijn 2000/31 aldus moet worden uitgelegd dat het „gecoördineerde gebied” zich niet uitstrekt tot vereisten die inzake de etikettering van producten die een dienstverlener van de informatiemaatschappij promoot en verkoopt op zijn website, worden gesteld door de lidstaat waar zich de consumenten bevinden op wie deze onlineverkoopactiviteiten zijn gericht.