RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 3 februari 2025
RB 3877
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
8 okt 2024
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 8 okt 2024, RB 3877; (Klager tegen Wakker Dier), https://reclameboek.nl/artikelen/klacht-tegen-wakker-dier-commercial-afgewezen

Klacht tegen Wakker Dier-commercial afgewezen

RCC 8 oktober 2024, RB 3877 (Klager tegen Wakker Dier) De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld over een klacht tegen een radiocommercial van Wakker Dier, waarin kritiek wordt geuit op supermarktketen Vomar. In de commercial roept Wakker Dier consumenten op om bewust te kiezen voor plantaardige voeding en bekritiseert het Vomar wegens hun grote aanbod van vleesproducten. De klager vindt de commercial kwetsend en polariserend, en stelt dat het onfatsoenlijk is om een supermarkt op deze manier negatief neer te zetten. Daarnaast betwijfelt de klager de juistheid van de stelling dat “de wereld snakt naar meer plant”. Wakker Dier heeft in reactie aangevoerd dat hun uitingen bedoeld zijn om bewustzijn te creëren over de problemen in de veehouderij en om bij te dragen aan het maatschappelijk debat. Ze benadrukken dat de kritiek op Vomar niet spottend is bedoeld, maar gericht is op het stimuleren van een eiwittransitie. Volgens Wakker Dier is er voldoende wetenschappelijke basis voor de stelling dat een plantaardiger voedingspatroon nodig is voor het milieu, de gezondheid en de toekomst van de mensheid.

De Commissie heeft vastgesteld dat de uiting van Wakker Dier valt onder de vrijheid van meningsuiting. Wakker Dier mag als belangenorganisatie haar mening uiten, ook als die confronterend of direct is. Het noemen van een specifieke supermarkt, zoals Vomar, is toegestaan zolang dit niet nodeloos kwetsend is. Volgens de Commissie is hier geen sprake van een ontoelaatbare uiting, omdat het doel van de commercial is om bij te dragen aan een maatschappelijk debat. Dat sommige mensen de boodschap als onaangenaam ervaren, maakt dit niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code. De Commissie concludeert dat de commercial niet de grenzen van het toelaatbare overschrijdt en wijst de klacht af. 

3. De wijze waarop adverteerder in de onderhavige commercial haar mening uit, is weliswaar direct en confronterend, maar dit valt in beginsel onder de ruime vrijheid van meningsuiting die aan adverteerder toekomt. Het staat adverteerder, als organisatie die opkomt voor de belangen van dieren, vrij in een radiocommercial haar negatieve mening over een met naam genoemde supermarkt kenbaar te maken. Duidelijk is dat adverteerder daarmee de betrokken supermarkt onder druk wil zetten met betrekking tot de samenstelling van het winkelassortiment. Dit is toelaatbaar en geen geval waarin sprake is van een nodeloos kwetsende of anderszins ontoelaatbare uiting. Dat niet iedereen de oproep om meer plantaardige eiwitten aan te bieden zal onderschrijven, en sommigen zich hieraan kunnen storen, is onvoldoende om de radiocommercial in strijd met de NRC te achten. Nu met inachtneming van het voorgaande niet kan worden gezegd dat de commercial naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat, beslist de Commissie beslist als volgt.