29 jan 2025
Misleidende productinformatie: Reclamebord AH Excellent Ossenhaas schiet tekort
RCC 29 januari 2025, RB 3885; 2024/00580 (Klager tegen adverteerder). De klacht betreft de reclame-uitingen van het product “AH Excellent Ossenhaas Tournedos” in een online bonusfolder en op een fysiek reclamebord in de winkel. Klager stelt dat de luxe uitstraling van het product de indruk wekt dat er geen water is toegevoegd, terwijl dit wel het geval is. De vermelding hiervan op de verpakking is volgens klager te klein, en het reclamebord in de winkel geeft geen duidelijke informatie over de aanwezigheid van toegevoegd water. Dit zou misleidend zijn, vooral omdat er buiten de actieperiode een andere “AH Excellent Ossenhaas” wordt verkocht zonder toegevoegd water. Adverteerder stelt dat er twee verschillende producten binnen de “AH Excellent” lijn bestaan: een reguliere Zuid-Amerikaanse ossenhaas zonder toegevoegd water en een actieproduct, de Ierse Ossenhaas Tournedos, met toegevoegd water. Op de verpakking en in de actiefolder wordt dit volgens adverteerder voldoende duidelijk vermeld. Adverteerder erkent echter dat de informatie op het reclamebord in de winkel verwarrend kon zijn en belooft toekomstige uitingen te verduidelijken.
De voorzitter oordeelt dat de klacht deels gegrond is. De verpakking en de online bonusfolder bevatten voldoende informatie over het toegevoegde water, waardoor deze uitingen niet misleidend zijn. Het reclamebord in de winkel daarentegen geeft onvoldoende informatie over de productvarianten en vermeldt niet dat het aangeprezen product water bevat. Dit leidt tot misleiding in de zin van artikel 8.3 onder c NRC en oneerlijke reclame volgens artikel 7 NRC. Omdat adverteerder heeft toegezegd de communicatie te verbeteren, wordt geen aanbeveling gedaan.
3) Wat betreft het reclamebord in de winkel is de voorzitter van oordeel dat de klacht slaagt, nu de informatie op het bord onvoldoende genuanceerd is. Adverteerder heeft aangegeven dat er binnen de “Excellent” selectie meerdere ossenhaasproducten worden aangeprezen. Op basis van de weergegeven informatie zal de gemiddelde consument echter niet in staat zijn te onderscheiden welk specifiek product binnen de selectie wordt aangeprezen. De vermelding van toegevoegd water is daarom in dit geval essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen over diens transactie. Adverteerder heeft nagelaten deze informatie te verstrekken op het reclamebord in de winkel.v