16 jan 2025
Misleidende reclame-uiting prijs auto Mercedes-Benz

RCC 16 januari 2025, RB 3882 (Klager tegen Adverteerder) Mercedes-Benz heeft een online reclame-uiting geplaatst voor het model EQA. Op de website werd de prijs “vanaf € 48.390” gepresenteerd voor een elektrische auto, vergezeld met een afbeelding van de EQA in de kleur blauw. De klacht stelt dat de uiting misleidend is, omdat de afgebeelde auto in blauw niet voor de genoemde prijs van € 48.390 verkrijgbaar is. De goedkoopste uitvoering van de EQA in blauw, de “EQA 250+ Luxury Line”, kost € 54.029. De prijs van € 48.390 is enkel van toepassing op auto's in de kleuren zwart, grijs en wit. Mercedes-Benz heeft zich verdedigd door te stellen dat de weergegeven prijs een "vanafprijs" is, bedoeld als startpunt voor potentiële klanten die hun auto kunnen samenstellen via de configurator van de website. De uiteindelijke prijs is afhankelijk van de gekozen uitvoering en eventuele lopende acties.
De voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelt dat de uiting misleidend is, omdat de afbeelding niet het product weergeeft waarvoor de genoemde prijs geldt. De voorzitter benadrukt dat wanneer in een reclame-uiting een afbeelding wordt gebruikt, het getoonde product overeen moet komen met hetgeen wordt gepromoot. In dit geval is de getoonde blauwe EQA niet verkrijgbaar voor de vanafprijs van € 48.390, wat de consument ertoe kan brengen een besluit te nemen dat hij of zij anders niet had genomen. De prijs van een auto is immers van groot belang voor de aankoopbeslissing van de gemiddelde consument. Hoewel er een disclaimer op de pagina stond die verwees naar de variabele prijs, was deze niet duidelijk zichtbaar en werd er geen directe link gelegd naar de verklaring. Dit maakt de waarschuwing onvoldoende om de consument effectief te informeren. De voorzitter besluit dat de reclame-uiting in strijd is met artikel 7 NRC en beveelt Mercedes-Benz om dergelijke reclame in de toekomst niet meer op deze wijze te maken.
3. Het verweer van adverteerder dat de uiting bedoeld is om potentiële klanten een startpunt te bieden in hun oriëntatieproces en dat wordt gesproken over een vanafprijs kan niet slagen. De gemiddelde consument zal namelijk verwachten dat in ieder geval de afgebeelde auto in de kleur blauw 48.390 euro kost en dat de auto mogelijk duurder is als men voor andere varianten kiest (dan die zichtbaar op de afbeelding). In de uiting wordt immers niet uitdrukkelijk duidelijk gemaakt dat de vanafprijs niet op de in de afbeelding getoonde auto van toepassing is. Op de bestreden webpagina staat weliswaar een disclaimer, maar die is pas zichtbaar voor een consument als die naar onderaan de webpagina scrolt. Er wordt bovendien niet door middel van een asterisk verwezen naar de disclaimer. Het op deze wijze tonen van een disclaimer is in ieder geval onvoldoende om de consument er attent op te maken dat de getoonde auto niet kan worden verkregen voor de genoemde vanafprijs.