RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 17 oktober 2017
RB 3009
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
21 okt 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 21 okt 2017, RB 3009; dossiernr. 2017/00504 (Kaufmann Matrassen), https://reclameboek.nl/artikelen/misleiding-door-ander-merk-top-dek-matras-te-leveren-dan-geadverteerd

Misleiding door ander merk top-dek matras te leveren dan geadverteerd

RCC 21 oktober 2017, RB 3009; dossiernr. 2017/00504 (Kaufmann Matrassen). Aanbeveling. Misleiding. Het betreft een uiting op adverteerders website www.kaufmannmatrassen.nl, waarin een “Topdek Matras NASA® traagschuim” wordt aangeboden. De merknaam NASA komt verscheidene malen terug in de uiting. De klacht: klaagster heeft bij adverteerder een “Topdek Matras NASA® traagschuim” besteld. Toen de bestelling werd geleverd, bleek het geen NASA® maar een Viskoelastik Topper van het merk Memo Vita te zijn. In de uiting en bij de bevestiging van de bestelling wordt alleen NASA® vermeld en geen enkele keer Memo Vita. Klaagster heeft speciaal interesse in een NASA® topdek matras.

Het oordeel van de Commissie
Uit het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter begrijpt de Commissie dat aan klaagster een top-dek matras is geleverd, genaamd “Memovita 250Viskoelastik topper” en dat deze naam een Duitse benaming betreft die de leverancier van de top-dek matrassen van adverteerder aan een Nasa traagschuim top-dek matras geeft. Adverteerder heeft de inhoud van het bezwaar niet gestaafd door het overleggen van stukken.
Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder aldus niet, althans niet voldoende aannemelijk gemaakt dat de aan klaagster geleverde matras daadwerkelijk een “Topdek Matras NASA® traagschuim” is, zoals aangeboden in de bestreden uiting.
Gelet op het bovenstaande is de Commissie evenals de voorzitter van oordeel dat de uiting gepaard gaat met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter. Zij acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.