30 okt 2017
Misleiding nu product, ondanks 'testmogelijkheid', alleen ongeopend geretourneerd mag worden
RCC 30 oktober 2017, RB 3042; dossiernr. 2017/00660 (Garcinia Cambogia-capsules). Aanbeveling. Retour. Het betreft uitingen van adverteerder voor Garcinia Cambogia capsules op Facebook (facebook.com/Afslankringen) en op haar website (https://www.afslankringen.nl/garcinia-capsules.html). De klacht: hoewel klaagster sceptisch was over het beloofde snelle en goede resultaat van de Garcinia Cambogia pillen, heeft zij toch het product besteld omdat wordt geadverteerd met ‘niet goed geld terug’. Na twee weken heeft klaagster de pillen aangetekend retour gezonden aan adverteerder, omdat zij tot de conclusie was gekomen dat het product niets voor haar deed. Haar verzoek om gebruik te maken van de ‘niet goed geld terug actie’ werd echter afgewezen, omdat zij het product geopend had. Klaagster vraagt zich af hoe zij een product kan proberen als de verpakking niet geopend mag worden. Adverteerder verwijst naar kleine lettertjes, “maar dit strookt totaal niet met de reclame-uitingen” die klaagster daarom misleidend vindt.
Het oordeel van de Commissie
1. In de bestreden uitingen wordt de mogelijkheid geboden Garcinia Cambogia capsules “14 dagen risicoloos en vrijblijvend [te] testen zonder enige betaling”. Ook wordt vermeld: “Niet tevreden? Geld terug garantie. Probeer nu 60 dagen uit”, “Probeer vrijblijvend en risicoloos” en “Gegarandeerd resultaat! Betaal nu voor of achteraf! Niet tevreden geld terug garantie! Probeer nu!” Naar het oordeel van de Commissie wordt door deze mededelingen bij de gemiddelde consument de verwachting gewekt dat men de Garcinia Cambogia capsules mag proberen en, indien het product niet bevalt, dit zonder verdere verplichtingen (binnen 14 dagen) mag retourneren en het betaalde bedrag terugontvangt.
2. In werkelijkheid is van een “risicoloos en vrijblijvend testen zonder enige betaling” en “risicoloos en vrijblijvend proberen” van het product naar het oordeel van de Commissie geen sprake nu, zoals in de klacht wordt vermeld en door adverteerder niet is bestreden, alleen een beroep kan worden gedaan op de niet-goed-geld-terug-garantie indien het product ongeopend wordt geretourneerd. Onder die voorwaarde is het niet mogelijk de werking van het product daadwerkelijk te “testen” en te “proberen”.
3. Het voorgaande leidt tot het oordeel dat de bestreden uitingen voor de gemiddelde consument dubbelzinnig zijn ten aanzien van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product – zoals de voordelen en de klachtenbehandeling – als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Ook zijn de uitingen onduidelijk ten aanzien van de reikwijdte van de verplichtingen van adverteerder als bedoeld in artikel 8.2 onder c NRC. Omdat de gemiddelde consument door de uitingen ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing: de Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.