RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 21 januari 2025
RB 3876
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
30 sep 2024
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 30 sep 2024, RB 3876; (Klagers tegen MSC Cruises), https://reclameboek.nl/artikelen/msc-cruises-duurzaamheidsclaims-deels-misleidend

MSC Cruises' duurzaamheidsclaims deels misleidend

RCC 30 september 2024, RB 3876 (Klagers tegen MSC Cruises). De Reclame Code Commissie heeft uitspraak gedaan over verschillende reclame-uitingen van MSC Cruises waarin duurzaamheidsclaims werden gedaan. Het ging om tv-commercials, webpagina’s, een Facebookpost en een YouTube-video. MSC Cruises claimde in deze uitingen onder andere dat LNG (vloeibaar aardgas) een schone en innovatieve brandstof is en dat het bedrijf zich inzet voor netto nul-uitstoot van broeikasgassen in 2050. Klagers voerden aan dat deze claims misleidend zijn omdat ze een te positief beeld schetsen van de duurzaamheid van LNG en de impact ervan op het milieu. Ook werd onvoldoende vermeld dat slechts twee van de 22 schepen van MSC Cruises op LNG varen, terwijl de rest nog op conventionele brandstof vaart. Daarnaast benadrukten klagers dat LNG zelf een fossiele brandstof is, met negatieve milieueffecten zoals methaanlekkages en hoge energiekosten. 

De Commissie oordeelt dat sommige claims in de reclame-uitingen misleidend zijn. Zo wekt de term “de nieuwste energie” in de tv-commercials de indruk dat LNG een duurzame brandstof is, zonder dat wordt vermeld dat LNG een fossiele brandstof blijft. Dit kan consumenten een verkeerd beeld geven van de werkelijke impact op het milieu. Ook de claim dat LNG “de schoonste scheepsbrandstof” is, wordt als misleidend beschouwd, omdat de bredere milieueffecten van LNG, zoals methaanlekkages, niet worden genoemd. Daarnaast is de ambitie om in 2050 netto nul-uitstoot te bereiken volgens de Commissie onvoldoende onderbouwd.Hoewel MSC Cruises plannen en certificeringen aanvoert, is niet aangetoond dat dit doel realistisch is binnen de gestelde tijd. Andere claims, zoals “cruising the blue in a green way” en “save the sea”, zijn te algemeen en vaag, waardoor consumenten kunnen worden misleid over de werkelijke duurzaamheid van de aangeboden cruises.

15. De Commissie is hier van oordeel dat de mededeling “de nieuwste energie”, kijkend naar de  context van elk van de genoemde tv-commercials, consumenten kan misleiden over de duurzaamheidsaspecten van de aangeprezen cruisereizen. Dit wordt als volgt toegelicht. In de tv commercials wordt niet vermeld dat de twee nieuwste schepen van adverteerder worden aangedreven door LNG. Voor de gemiddelde consument is daardoor onduidelijk dat met “nieuwste energie” in dit verband wordt bedoeld dat het schip in de commercial wordt  aangedreven door LNG, laat staan dat deze consument zal beseffen dat het hier, anders dan de indruk die de televisiecommercials wekken, om een fossiele brandstof gaat. Hierdoor kan de consument misleid worden over de duurzaamheidsaspecten van het aangeprezen product en zo kan de consument ertoe worden gebracht  een besluit over een transactie te nemen dat anders niet was genomen. Op basis van het voorgaande is de mededeling “de nieuwste energie” hier in strijd met artikel 3.1 van de CDR.

24. Over de mededeling “hopelijk kunnen we in de niet al te verre toekomst bio- en synthetische LNG gebruiken en onze impact op de reis naar netto nul broeikasgasemissies verder verminderen” oordeelt de Commissie als volgt. Het gaat hier om het uitspreken van een duurzaamheidsambitie in de zin van artikel 3.2 van de CDR. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder hier geadverteerd met een doel waarvan redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat het haalbaar is. Dit wordt als volgt toegelicht. Klagers hebben gemotiveerd betwist dat het beloofde resultaat, namelijk bio- en synthetische LNG op commerciële schaal gebruiken voor de scheepvaart en daardoor de uitstoot van broeikasgassen verminderen naar netto nul uitstoot, “in de niet al te verre toekomst”, kan worden bereikt. Het ligt op de weg van adverteerder aan te tonen dat er sprake is van duidelijke, objectieve en verifieerbare doelen, waarbij er concrete plannen liggen om de gestelde doelen te bereiken.Adverteerder heeft in dit verband aangevoerd dat het streven om in 2050 de zeevaartactiviteiten uit te voeren met netto nul uitstoot in overeenstemming is met de doelstellingen van de International Maritime Organization (IMO) en (indirect) het klimaatakkoord van Parijs. Ook heeft adverteerder genoemd dat zij sinds 2019 jaarlijks een duurzaamheidsverslag publiceert en dat zij zich houdt aan allerlei milieuverdragen van de sector en hierin ook voorop loopt. Verder heeft adverteerder meegedeeld dat de vloot van adverteerder op termijn zal worden vernieuwd, dat de twee schepen (MSC World en MSC Euribia) die in 2023 in gebruik zijn genomen op LNG varen en dat andere schepen van adverteerder al in staat zijn om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Ook heeft adverteerder genoemd dat op termijn het doel is het varen op LNG te vervangen door het varen op hernieuwbare brandstof. De Commissie is echter van oordeel dat met voornoemde maatregelen onvoldoende is aangetoond dat “in de niet al te verre toekomst” op (commerciële) schaal voldoende bio- en synthetische LNG beschikbaar is voor de scheepvaart en hiermee het resultaat van netto nul uitstoot van broeikasgassen wordt bereikt. Op grond van het voorgaande wordt er geadverteerd met een doel waarvan redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat het haalbaar is. Gelet hierop is de mededeling “hopelijk kunnen we in de niet al te verre toekomst bio- en synthetische LNG gebruiken en onze impact op de reis naar netto nul broeikasgasemissies verder verminderen” in strijd met artikel 3.2 CDR.