RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 25 mei 2016
RB 2725
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) , RB 2725; 2016/00300 (Hornbach - naakte 'koddige keuterboer'), https://reclameboek.nl/artikelen/naakte-koddige-keuterboer-in-hornback-reclame-toegestaan

Naakte 'koddige keuterboer' in Hornback-reclame toegestaan

RCC 28 april 2016, dossiernr. 2016/00300 en 2016/00300A (Hornbach - naakte koddige keuterboer)
Afwijzing klacht. In de commercial worden eerst afwisselend beelden getoond van een man die in zijn tuin een gat begint te hakken en dezelfde man die naakt naar de rand van een hoge rots loopt. Vervolgens is te zien dat de man zich voorover van de rots laat vallen en daarna op zijn rug van een grashelling glijdt, op zijn buik met zijn armen gespreid door kiezelstenen glijdt en in een bos kopjeduikelend door een grote stapel planken rolt, waarbij een spijker in zijn blote bil terecht komt. Uiteindelijk landt de man in een modderige waterpoel. Als hij, al trekkend aan een boomwortel, weer boven water komt, blijkt de man gekleed in de grote kuil te staan die hij in zijn tuin aan het graven is.

Klacht 1: In de commercial is te zien dat een ongeklede man zich met doodsverachting van een berg stort. De sprong van een naakt persoon van een berg zal bij iedereen die een zelfmoord in zijn naaste omgeving heeft meegemaakt associaties opwekken met ‘springen naar de dood’. Dat het bij nader inzien een “koddige keuterboer” blijkt te zijn die na zijn rol naar beneden aldaar uiteindelijk nog “een graf” lijkt te kunnen graven, verandert dat niet.

Klacht 2: In de televisiecommercial verschijnt een compleet naakte man in beeld. Klager vindt dit zeer onsmakelijk om te zien en bovendien gênant voor zijn kinderen, onder wie een dochter van 7 jaar. Klager vraagt zich af waar onze normen en waarden zijn, nu het erop lijkt dat er geen reclame meer gemaakt wordt zonder naakte vrouwen of mannen. Ook meent klager dat het zo was dat dit soort reclames pas na een bepaalde tijd in de avond worden uitgezonden.

Commissie (1)
2. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt.

In de commercial is te zien dat een man zich naakt van een hoge rots laat vallen en glijdend en rollend over verschillende soorten ondergrond uiteindelijk terecht komt in een modderpoel. Als hij hieruit tevoorschijn komt, blijkt hij gekleed in zijn tuin aan het graven te zijn. De gemiddelde consument zal begrijpen dat sprake is van een onwerkelijke, door de man gedroomde situatie, waaraan de man duidelijk plezier beleeft. Naar het oordeel van de Commissie kan niet gezegd worden dat de beelden in de commercial associaties oproepen met zelfdoding door middel van het ‘springen naar de dood’. Dit onderdeel van de klacht wordt daarom afgewezen. Wel heeft de Commissie er begrip voor dat niet iedereen – door persoonlijke of andere omstandigheden – de commercial kan waarderen. Dit leidt echter niet tot een ander oordeel.

3. Gelet op het voorgaande kan naar het oordeel van de Commissie evenmin worden gezegd  dat de reclame anderen aanzet tot het ´springen naar de dood´. Klagers beroep op artikel 4 NRC kan daarom niet slagen.

4. Klager maakt ten slotte bezwaar tegen de volgens hem in de televisiecommercial getoonde ‘doodsverachting’, omdat daarmee naar zijn mening niet wordt voldaan aan het vereiste van artikel 8.4 onder a NRC dat informatie over de voornaamste kenmerken van het product moet worden verstrekt.

Dit onderdeel van de klacht kan niet slagen. Artikel 8.4 heeft betrekking op de uitnodiging tot aankoop. Hieronder wordt verstaan, blijkens de toelichting bij dit artikel, een commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van het product vermeldt en de consument aldus in staat stelt een aankoop te doen. De onderhavige reclame bevat geen aanprijzing van een of meer specifieke producten met vermelding van kenmerken en prijs, maar is een algemene aanprijzing van (producten van) Hornbach. Gelet hierop is de reclame-uiting niet aan te merken als uitnodiging tot aankoop in de zin van artikel 8.4 NRC en is deze bepaling in dit geval niet van toepassing.

Commissie (2):
2. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt.

Het tonen van naakt in een commercial hoeft er op zich niet toe te leiden dat de grens van het betamelijke is overschreden. Of sprake is van beelden die in het kader van goede smaak en fatsoen niet toelaatbaar moeten worden geacht, moet van geval tot geval worden beoordeeld. In de onderhavige televisiecommercial is weliswaar een naakte man te zien, maar hij wordt slechts vanuit de verte of van opzij getoond, waardoor zijn geslachtsdelen niet zichtbaar zijn. Gelet hierop is naar het oordeel van de Commissie geen sprake van beelden die de grens overschrijden van hetgeen in het kader van goede smaak en fatsoen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is. Dit geldt ook voor zover de commercial wordt uitgezonden op tijdstippen dat (jonge) kinderen televisie kijken.

De Commissie heeft er begrip voor dat de reclame-uiting niet door iedereen zal worden gewaardeerd. Dit leidt echter niet tot een ander oordeel.