Gepubliceerd op dinsdag 25 november 2008
Naleving zelfregulering
De basis van zelfregulering is dat adverteerders gehoor geven aan de uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en de bewuste reclame-uiting terugtrekken of aanpassen. De afdeling Monitoring & Compliance Service van de Reclame Code Commissie gaat elk kwartaal na of uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep worden opgevolgd (Compliance). Zij is opgezet met de bedoeling om met onderzoek het effect van zelfregulering duidelijk te maken en om te laten zien dat het adverterend bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid neemt.
De resultaten van het derde kwartaal 2008:
- Beslissingen door de (Voorzitter) Reclame Code Commissie (=RCC). Van de 83 aanbevelingen, conformeerden 74 adverteerders zich aan de uitspraken (= 89%).
- Beslissingen door het College van Beroep (=CVB). Van de 11 aanbevelingen, conformeerden 8 adverteerders zich aan de uitspraken (= 73%).
Bron: Nieuwsbrief van de Reclame Code Commissie.