Niets is gratis
Uitspraak van de Reclame Code Commissie, 19 november 2009, Dossier 2009/00727 (Met dank aan Remco Klöters, Van Kaam Advocaten)
Onlangs heeft Q-music een televisiereclame uitgezonden waarin hun eigen ster Ruud de Wild verschillende typerende rollen speelde. De bedoeling van de advertentie was het lokken van nieuwe luisteraars d.m.v. een prijsvraag welke door een sms te verzenden kans maakten op een auto van “Ruud’s garage”.
De reclame bevatte onder andere het volgende fragment:
" Wil jij, zoals iedereen, de beste deal voor een nieuwe auto? Dan ben je hier bij Ruud's garage aan het juiste adres. Hier namelijk geen 10, 20 of 30% korting. Nee, hier gaan we nog lager. Hier gaan we zelfs tot 100% korting. Helemaal gratis. Stuur mij nu een sms en u ontvangt een nieuwe auto."
De reclame werd afgesloten met:
" Luister naar Q-music en win een van de auto's uit Ruud's garage."
Bij de RCC werd geklaagd dat deze reclame misleidend is. Immers in de advertentie werd gesuggereerd dat eenieder die een sms stuurt gratis een auto zou ontvangen, aldus klaagster. De RCC was daarmee oneens. Allereerst ging de RCC er vanuit dat de gemiddelde consument zou begrijpen dat niet iedereen die een sms stuurt ook daadwerkelijk een auto zal ontvangen. Verder kan de consument uit het gehele samenspel opmaken dat "Ruuds garage" niet serieus opgevat moet worden. Dit blijkt vooral uit de duidelijk humoristische karakters die Deejay Ruud speelt. Daarnaast ontkracht de afsluitende voice-over elk ander vermoeden.
Lees de hele uitspraak hier.