RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op zaterdag 3 oktober 2009
RB 416
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken

De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken viert dit jaar haar dertigjarige jubileum en is vernieuwd. Vanaf 1 oktober is de vernieuwde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken in werking getreden. De nieuwe code is als bijzondere reclamecode onderdeel van de Nederlandse Reclamecode.

De de vernieuwde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken kent een aantal aanscherpingen op het gebied van minderjarigen, sportattributen en sociaal en seksueel succes. Zo was het in vorige Codes al niet toegestaan om de suggestie te wekken dat alcoholhoudende drank zou bijdragen aan verhoging van sociaal en seksueel succes, in de nieuwe Code is dat verder uitgewerkt met het expliciet verbieden van bepaalde situaties. Verder zijn de begripsbepalingen verduidelijkt en uitgebreid, waarbij bijvoorbeeld meer recht wordt gedaan aan het onderscheid tussen reclame en sponsoring in huidige wetgeving. Ook zijn de specificaties voor het toepassen van de slogan uitgebreid en aangescherpt.

Daarnaast bevat de code naast de bepaling over jongerenzenders waarop geen alcoholreclame getoond mag worden, nu ook een lijst van jongerentijdschriften waarin niet geadverteerd mag worden en wordt duidelijker dat ringtones niet mogen worden ingezet bij alcoholreclame. (Lees de nieuwe code hier).

Lees hier meer.