...nog meer kans (2)!
Reclame Code Commissie 2 februari 2011, Dossiernr: 2010/00966 (Postcode Kanjer) - beroep aangetekend (red. 21 februari)
Loterij. Kansspel. Reclamerecht. misleiding. Casino, loterij, (promotioneel) kansspel, audiovisuele uiting, media. Uiting: "Nog een paar dagen en dan is het zover. Dan gaan we 33 miljoen verdelen in maar liefst negen postcodes! De kans om miljonair te worden is dus nog nooit zó groot geweest!”
Klacht: De uiting suggereert andere trekkingsmethode of dat postcodes worden uitgesloten (minder deelnemers = meer kans). Echter het aantal postcodes neemt toe en dus de kans om te winnen neemt af.
De commissie gaat hierin mee met de klager...
Ofschoon in de commercial wordt gezegd dat ‘de kans om miljonair te worden’ groter dan ooit is en niet, zoals klager stelt, ‘de kans op het winnen van 33 miljoen’, is de Commissie het met klager eens voor zover hij van mening is dat in de commercial wordt gesuggereerd dat de winkans bij de bewuste Postcode Kanjer groter is dan ooit. Immers wordt nadrukkelijk gezegd dat de ‘kans’ om miljonair te worden groter is dan ooit.
Naar uit het verweer en uit de toelichting ter vergadering echter is gebleken, is het niet de winkans, maar uitsluitend de prijzenpot, die nog nooit zo hoog was.
Gelet op het voorgaande gaat naar het oordeel van de Commissie de reclame-uiting gepaard met onjuiste dan wel onduidelijke informatie ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de voordelen, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor er toe kan worden gebracht om een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Gelet hierop is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarmee is tevens gegeven dat de reclame-uiting in strijd is met artikel II.3 van de Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de wet op de kansspelen (RVK), waarin onder meer is bepaald dat Reclame voor kansspelen niet misleidend mag zijn, met name niet met betrekking tot de eigenschappen van of kansen op het winnen van een prijs bij de aangeboden kansspelen.
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en artikel II.3 RVK. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Lees de uitspraak hier en hier (in pdf).
NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.2 onder b.
RVK II.3 bullet 1. (hyperlinks toegevoegd; met Ctrl+F kunt u op de pagina zoeken in tekst)
<!-- AddThis Button BEGIN --><div class="addthis_toolbox addthis_default_style"><a href="https://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&username=xa-4cc58b813d6ef585" class="addthis_button_compact">SHARE</a><span class="addthis_separator">|</span> <a class="addthis_button_preferred_1"></a><a class="addthis_button_preferred_2"></a> <a class="addthis_button_preferred_3"></a><a class="addthis_button_preferred_4"></a> </div> <script type="text/javascript" src="https://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#username=xa-4cc58b813d6ef585"></script><!-- AddThis Button END -->