Omissie inruilvoorwaarde "van vóór 1995"
RCC 11 februari 2011, Dossiernr: 2010/00902 (Peugeot 107)
Reclamerecht. Aanbeveling. Aanprijzing auto. Misleidende prijs(vermelding), medium: Digitale marketing communicatie. De reclame-uiting: Het betreft een advertentie op de website www.peugeot.nl, waarin reclame wordt gemaakt voor het actiemodel ‘107 Millesim 200’. Verweer: disclaimer op de site. Omissie noemen beperkende voorwaarde en noemen van een van de voornaamste kenmerken.
Op de website staat dat men de bewuste auto kan kopen voor € 7.744 (bij inruil van auto van vóór 1995). Bij dealers kreeg klager een bod van € 9.600 respectievelijk € 9.400. Adviesprijs van de Peugeot Millesim 200 3-deurs is € 9.739. Slechts met aftrek van inruilkorting á €995 en ‘extra korting’ € 1.000 is het te betalen bedrag € 7.744. Het model waarmee wordt geadverteerd is een 5-deurs uitvoering.
Het verweer luidt – samengevat –: op de internetpagina wordt verwezen naar een disclaimer waarin onder meer staat dat aan de inhoud van de internetsite op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Adverteerder stelt zich op het standpunt dat klager ten gevolge van de disclaimer geen rechten kan ontlenen aan de reclame-uiting.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting worden in een tabel de verschillende kosten en kortingen genoemd. Met betrekking tot de inruil staat in de tabel: “Millesim 200 inruilpremie: € 995,-”. Niet wordt vermeld dat er aan de inruil de voorwaarde is verbonden dat de in te ruilen auto van vóór 1995 dient te dateren. De Commissie acht deze informatie dermate essentieel voor het nemen van een besluit om al dan niet de bewuste auto aan te schaffen, dat deze voorwaarde in de uiting had moeten worden genoemd, althans dat naar deze voorwaarde had moeten worden verwezen. Gelet hierop is sprake van een omissie dan wel een te laat verstrekken van informatie als bedoeld in artikel 8.3 sub c van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Naar door adverteerder is erkend betreft het aanbod een 3-deurs en niet een 5-deurs uitvoering. Nu in de uiting een 5-deurs auto is afgebeeld, gaat deze gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC, te weten de uitvoering. In dit kader wijst de Commissie tevens op haar Algemene Aanbeveling zoals genoemd onder ‘Algemene Aanbevelingen’ onder i (afbeelding van het aangeboden product).
Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door genoemde ontbrekende informatie dan wel door de genoemde onjuiste informatie ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen en is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Dat in de disclaimer wordt vermeld dat men aan de uiting geen rechten kan ontlenen doet niet af aan voornoemd oordeel, nu de misleiding hiermee immers niet is weggenomen.
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Lees de uitspraak hier en hier(pdf)
Zie de gewraakte uiting, hier.
NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.2 onder b.
<!-- AddThis Button BEGIN --><div class="addthis_toolbox addthis_default_style"><a href="https://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&username=xa-4cc58b813d6ef585" class="addthis_button_compact">SHARE</a><span class="addthis_separator">|</span> <a class="addthis_button_preferred_1"></a><a class="addthis_button_preferred_2"></a> <a class="addthis_button_preferred_3"></a><a class="addthis_button_preferred_4"></a> </div> <script type="text/javascript" src="https://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#username=xa-4cc58b813d6ef585"></script><!-- AddThis Button END -->