24 jan 2017
Onder senioren verspreide brief 'Sociale Controle' is een 'nare en misleidende brief'
RCC 24 januari 2017, RB 2847; dossiernr. 2016/00957 (Sociale Controle) Aanbeveling. “Sociale Controle. Samen staan we sterk”
Vervolgens: "U ontvangt dit schrijven in het kader van de voorlichtingscampagne “Senioren & Veiligheid”. Het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van het welzijn van onze senioren is voor ons erg belangrijk. Daarnaast is het voor ons belangrijk dat u zich veilig voelt in uw thuissituatie en ook daarbuiten. Om u zo lang mogelijk veilig, zelfstandig te kunnen laten blijven wonen, zijn wij momenteel bezig met informatieve huisbezoeken. Tijdens deze bezoeken bieden wij u de gelegenheid zich aan te melden voor het persoonlijk alarm. (...)"
De Commissie is daarbij van oordeel dat de uiting de suggestie wekt dat het om een voorlichtingscampagne van de overheid gaat. Dit blijkt uit de vorm, toon en tekst van de uiting (onder andere de zin “U ontvangt dit schrijven in het kader van de voorlichtingscampagne “Senioren & Veiligheid”), de bedrijfsnaam “Sociale Controle” en de slogan “Samen staan we sterk”.
Nu niet duidelijk wordt aangegeven dat het doel van het aangekondigde bezoek het verkopen van een persoonlijk alarmsysteem is, kan de gemiddelde consument gezien voornoemde elementen in de brief de uiting zo begrijpen dat het hier een voorlichtingsoverheidscampagne over veiligheid en zelfstandig wonen betreft. In werkelijkheid is de uiting erop gericht dat de consument adverteerder zal binnenlaten en vervolgens haar alarmsysteem zal kopen. Daarmee stelt de bewoner zich bloot aan een indringende wijze van reclame maken. De ontvanger van de brief zal deze consequentie niet overzien, nu in de brief niet wordt toegelicht dat Sociale Controle een bedrijf is dat alarmsystemen verkoopt, waardoor de “voorlichtingscampagne Senioren en Veiligheid” in feite een aanbod voor een verkoopgesprek impliceert.
Dat een commercieel bedrijf bij de actie is betrokken, wordt uit de tekst van de brief onvoldoende duidelijk en zal de ontvanger hoogstwaarschijnlijk ontgaan op het moment dat hij de uiting ontvangt. Door in haar uiting onduidelijk te zijn over de motieven van de reclame (het verkopen van het alarmsysteem) is de reclame misleidend in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de consument vervolgens tot een besluit over een transactie gebracht kan worden dat hij anders niet had genomen, is de reclame oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Adverteerder zal voortaan het doel van haar uitingen duidelijk dienen te maken, zodat de consument hierover adequaat wordt geïnformeerd.