13 jun 2017
Oneerlijke reclame voor lagere premie Allsecur nu het slechts een advies tot aanpassing van de dekking blijkt
RCC 13 juni 2017, RB 2908; dossiernr. 2017/00314 (Allsecur) Gedeeltelijke aanbeveling. Misleiding ontbrekende informatie. Uiting 1: Een televisiereclame waarin een man zijn huis uit komt en ziet hoe zijn auto buiten op straat versierd is. De broers Coronel vertellen hem dat zijn auto jarig is en zeggen: “Want als je auto zes jaar of ouder is, dan kan je premie omlaag”. Uiting 2: op de website www.allsecur.nl: “Weet u dat uw premie omlaag kan als uw auto 6 jaar of ouder is?”. Klacht: Naar klagers mening impliceert elk van deze slogans dat de premie omlaag gaat omdat de auto zes jaar oud is geworden. In werkelijkheid wordt bedoeld dat het bij een auto van zes jaar (of ouder) wellicht raadzaam is de dekking van de verzekering naar beneden aan te passen, waardoor als gevolg van een lagere dekking ook de premie omlaag gaat. Het aanpassen van de dekking van de verzekering is echter een keuze van de verzekeringnemer die nimmer afhankelijk is van de leeftijd van de auto. Ook de verandering (verlaging) van de premie is een keuze van de verzekeringnemer en kan bij elke leeftijd van een auto plaatsvinden.
Ad 1 De televisiereclame
Zoals adverteerder bij verweer heeft meegedeeld, houdt de Premie Alert een advies in tot aanpassing van de dekking. Dit aspect van de service Premie Alert acht de Commissie dermate essentieel, dat dit uitdrukkelijk in de televisiereclame had moeten worden vermeld; in deze uiting wordt echter slechts vermeld dat de premie omlaag kan en niet dat alleen sprake is van premieverlaging als de dekking wordt verlaagd.
Nu in de televisiereclame niet is vermeld dat de Premie Alert een advies tot aanpassing van de dekking inhoudt, is er sprake van verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Naar het oordeel van de Commissie kan de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe brengen een besluit over een transactie, het afsluiten van een autoverzekering bij Allsecur, te nemen dat hij anders niet had genomen en is deze daarom misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Ad 2 De uiting op de website.
Blijkens de bij de klacht overgelegde afdruk van de website staat op dezelfde pagina als waarop de mededeling “Weet u dat uw premie omlaag kan als uw auto 6 jaar of ouder is?” voorkomt:
“Veel Nederlanders betalen een te hoge dekking voor hun autoverzekering, simpelweg omdat de huidige dekking niet meer bij de leeftijd van de auto past. En dat vinden wij zonde. Daarom sturen wij een alert, zodat u kunt besparen op uw premie. Wel zo gemakkelijk en transparant”.
Hieruit valt voldoende duidelijk op te maken dat de Premie Alert betrekking heeft op een verlaging van de dekking en de premie alleen omlaag gaat als de dekking wordt verlaagd.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de televisiereclame in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.