RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 12 mei 2009
RB 366
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Onjuiste informatie

RCC, Dossier: 2009/00155 d.d. 16 april 2009. Ondanks de aanbeveling van het College van Beroep van de SRC d.d. 19 augustus 2008 blijft Daihatsu misleidende reclame verspreiden voor haar Daihatsu Cuore.

Daihatsu verspreid onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code en hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlands Reclame Code (NRC).

Bovendien acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC),  ingevolge welke bepalingen de consument niet mag worden misleid over milieuaspecten van het aangeprezen product.

Lees hier meer.

RCC, Dossier: 2009/00021 d.d. 9 april 2009. De Commissie oordeelt dat de reclame van Infogest S.A. voor Artrosilium misleidend is.

Infogest verspreid onjuiste informatie omdat de werking van het aangeprezen product niet aannemelijk is gemaakt. In de advertentie wordt  Artrosilium aangeprezen als middel bij “last van artrosepijn of stramme gewrichten” waardoor de indruk wordt gewekt dat Artrosilium helpt bij “artrosepijn” dan wel bij artrose. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.

Lees hier meer.

Bron: reclamecode.nl