Ook biologische boeren werken hard
Uitspraak van de Reclame Code Commissie, 10 augustus 2010, Dossier 2010/00431, (Met dank aan Thera Y. Adam-van Straaten, Leijnse Artz)
Biologische Boeren zijn luie boeren. Of toch niet? Dit was de inzet van een zaak bij de Reclame Code Commissie (RCC) tegen een reclame van Unox voor biologische tomatensoep. Klaagster beweerde dat door de reclame een negatief beeld wordt weergegeven van biologische boeren.
De reclame luid als volgt: “ Bij Unox hebben wij iets heel moois ontdekt. Onze tomaten worden nog lekkerder als wij het land met rust laten. Dus wij laten de vogels de insecten verjagen, wij laten de bijtjes hun werk doen en de zon het werk afmaken. Helemaal biologisch. En de boeren… die hebben het dan wat… rustiger’. In beeld leunen twee boeren tegen een hek. Een boer zegt:’ Zullen wij ze anders wat water geven?, waarop een regenbui losbreekt. Voiceover: ‘ Nieuw. De biologische soepen van Unox. Eerlijk is heerlijk.’
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/LRoFXtucgK0?fs=1&hl=en_US&rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/LRoFXtucgK0?fs=1&hl=en_US&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>
Klaagster verwacht negatieve reacties m.b.t. de prijs van biologische producten nu de reclame de indruk wekt dat biologische producten zonder enige vorm van arbeidsinspanning geproduceerd worden, in tegenstelling tot niet biologische producten. Daarnaast is het kweekproces van biologische tomaten onrealistisch neergezet. De reclame is aldus klaagster misleidend.
De RCC wijst de klacht af. Zij gaat er vanuit dat de consument zal begrijpen dat de wijze waarp deze boodschap in beeld wordt gebracht humoristisch bedoeld is en wijst de klacht af.
Lees hier de hele uitspraak.