RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 18 november 2008
RB 296
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Ook een reclamecode voor sms-diensten

(Met dank aan Els Leuftink van advocatenkantoor Kennedy van der Laan) Zelfregulering van reclames lijkt een steeds grotere rol te gaan spelen in de reclamewereld. Met name zelfregulering van geneesmiddelen- en alcoholreclames zijn momenteel hot items zowel in Den Haag als in de betreffende bedrijfstakken (lees eerdere berichten hierover hier). Niet voor niets stond de toekomst van zelfregulering centraal op het op 13 november jl. door de Stichting Reclame Code (SRC) georganiseerde symposium. De betrokken partijen bleken het met name eens te zijn over het feit dat zelfregulering van grote waarde is voor zowel de consument als het adverterend bedrijfsleven. Ook op het gebied van sms-dienstverlening heeft men dit onderkend.

Op initiatief van een aantal aanbieders van sms-diensten (denk hierbij aan ringtones, realtones en tekstdiensten als horoscopen en moppen) is in juli van dit jaar de Stichting SMS-Gedragscode opgericht. De Stichting heeft als doel te waarborgen dat sms-diensten in overeenstemming met de sms-gedragscode worden aangeboden. De sms-gedragscode bevat afspraken tussen marktpartijen over hoe sms-diensten moeten worden aangeboden. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen eenmalige sms-diensten en abonnementsdiensten. De afspraken gaan over aanmeldbevestigingen, welke afkortingen wel en niet mogen worden gebruikt en over hoe reclame mag worden gemaakt voor sms-diensten. Dit laatste punt is vervat in de reclamecode voor sms-diensten. Deze code bepaalt onder meer dat reclame voor sms-diensten geen mededelingen, afbeeldingen, suggesties of omissies mag bevatten waardoor de gebruiker misleid kan worden over de aard en kenmerken van de aangeboden diensten en producten, de prijs en de wijze van berekening daarvan. Daarnaast zijn in de sms-reclamecode minimumeisen opgenomen die door aanbieders van sms-diensten in acht moeten worden genomen bij de aanmeldingsprocedure. Deze eisen komen erop neer dat de aanmelding voor een sms-dienst niet misleidend mag zijn. Zo dient onder meer duidelijk te zijn wat de voornaamste kenmerken van het product zijn, wat de prijs en de frequentie per week is, wat de naam van de aanbieder is, waar deze bereikbaar is en hoe een abonnementsdienst kan worden gestopt. Op www.smsgedragscode.nl vindt men voorbeelden van een internet aanmeldscherm en een televisie commercial die aanbieders van sms-diensten kunnen gebruiken.

Lees sms reclamecode hier.

De sms-reclamecode is ter goedkeuring voorgelegd aan de SRC. Wanneer de SRC de reclamecode aanvaardt, kan de Reclame Code Commissie (RCC) overgaan tot toetsing van klachten van een ieder die bezwaar heeft tegen de per sms ontvangen reclame-uiting. En dat is wenselijk, omdat bij de RCC veel klachten binnenkomen over sms-reclames.

Staatsecretaris Heemskerk van Economische Zaken heeft onlangs antwoord gegeven op kamervragen over de reclamecode voor sms-diensten. De regering zegt de reclamecode van harte te ondersteunen. Misleidende reclame zou een groot deel van de problemen met sms-diensten vormen. Wanneer sms-dienstaanbieders in voldoende mate hun aanbiedingen transparant maken, zou het voor potentiële consumenten beter inzichtelijk zijn wat zij van de sms-dienstaanbieder kunnen verwachten en tegen welke voorwaarden. Of zelfregulering in dit kader voldoende effectief is, zal volgens de staatssecretaris moeten blijken.