8 aug 2016
Poster vrouw in bh radio 538 is in strijd met de goede smaak en fatsoen
RCC 8 augustus 2016, RB 2950; dossiernr. 2016/00622 (Radio 538 bh-topje) Aanbeveling. Vrouw in bh-topje op poster afgebeeld is in strijd met de goede smaak en het fatsoen. De uiting: Het betreft een abriposter waarop reclame wordt gemaakt voor Radio 538. De kop van de poster luidt: “Zet je zomer aan met Radio 538”. Op de poster is een vrouw afgebeeld die, gekleed in een BH-topje, met haar blote benen wijd, op een bank zit voor een ventilator. Voor haar kruis ligt een kat op de bank. De klacht: Klager trof de betreffende reclame-uiting aan bij een bushalte. Op de abriposter is een hitsig kijkende vrouw te zien met een kat pal voor haar kruis die zij aait. Daardoor wordt bewust een associatie opgeroepen met porno. De uiting is zichtbaar in de openbare ruimte en hij acht deze is in strijd met de goede smaak en het fatsoen.
3. Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid en rekening houdend met het feit dat de onderhavige uiting een, in de publieke ruimte, te weten in dit geval bij een bushalte in de binnenstad, geplaatste abriposter betreft en van groot formaat is, is de Commissie van oordeel dat de uiting de grenzen van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is, overschrijdt. Weliswaar heeft de uiting geen directe associatie met porno, maar door de uitdagende, wijdbeense pose van de vrouw hint de uiting wel, zoals Radio 538 ook heeft gesteld, naar de seksualiteit van de vrouw. Dat is niet zonder meer in strijd met de NRC, maar de kat, die ook poes kan worden genoemd en de positionering ervan, maken dat de grens wordt overschreden. Het woord poes is immers dubbelzinnig en wordt in grove taal ook gebruikt voor het geslachtsorgaan van een vrouw. Door de poes precies voor haar geslachtsorgaan te plaatsen en niet zichtbaar te maken dat zij ondergoed draagt, waardoor de suggestie wordt gewekt dat dit niet het geval is, wordt de nadruk op het geslachtsorgaan van de vrouw gelegd. Daarmee wordt zij duidelijk op seksistische wijze uitgebeeld. De associatie met het geslachtsorgaan van de vrouw is onmiskenbaar bedoeld en zal door een groot deel van het publiek ook zo worden herkend. Anders dan Radio 538 kennelijk meent, zijn voor deze beoordeling niet alleen de maatschappelijke opvattingen van haar doelgroep van (jong) volwassenen van belang. De posters zijn immers op straat geopenbaard, waar iedereen ongewild met de uitingen kan worden geconfronteerd. Nu de poster bij een bushalte is geplaatst, kunnen wachtenden zich bovendien langere tijd moeilijk aan de confrontatie daarmee onttrekken.
4. Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de bestreden reclame-uiting in strijd is met het bepaalde in artikel 2 NRC voor zover het betreft de hiervoor omschreven locatie en dat een aanbeveling noodzakelijk is ter bescherming van de in artikel 10 lid 2 EVRM genoemde goede zeden.