RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 14 november 2011
RB 1196
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Prescan

CVB 7 november 2011, Dossiernr. 2011/00727 (Prescan)

Meer pre-Scan jurisprudentie IEF 10122. Subjectieve Normen, misleiding. Aanbeveling met wijziging van gronden.

Het betreft een advertentie van “Prescan medische check-up mri/ct scans” in het NRC Handelsblad van 22 juli 2011, waarin de Prescan Total Body Scan® wordt aangeprezen. Hierin zegt ex-profwielrenner en ploegleider Hennie Kuiper: “Bij Prescan vertelde men mij dat er bij 1 op de 50 mensen een tumor wordt ontdekt. Dankzij de Total Body Scan van Prescan weet ik dat ik gezond ben..”.

Bewijs Waar de commissie nog niet over het rapport kon beschikken, heeft Pre­scan in beroep het op 12 september 2011 gedateerde rapport van Newcom overgelegd, alsmede een beoordeling van dit rapport door View­Ture B.V. Het College zal beoordelen of dit feitenmate­riaal alsnog het gebruik van bedoelde claim in voldoende mate kan rechtvaardigen.

Uit de NRC volgt niet dat adverteerder (Pre-Scan) uitsluitend op een onderzoek kan beroepen dat peer revie­wed is.

Toch misleiding Het College is op grond van het voorgaande van oordeel dat Prescan in beroep voldoen­de heeft onderbouwd dat met de door haar uitgevoerde Total Body Scan bij 1 op de 50 klanten een ernstige tumor wordt ontdekt. Toch is er sprake van misleiding, aangezien resultaten van het onderzoek (1 op 50 Prescan-clienten) niet match met de uiting die lijkt te zien op 1 op 50 Nederlands (r.o. 4 en 5)

r.o. 6 Aldus schetst de uiting jegens de gemiddelde consument een onjuist beeld van de in­cidentie van ernstige tumoren onder de Nederlandse bevolking, en daarmee tevens van het percentage gevallen waarin met behulp van de Total Body Scan onder de Nederlandse bevolking een ernstige tumor kan worden ontdekt. Het College is op grond van het voorgaande, zij het op andere gronden dan de Commissie, van oordeel dat de uiting in strijd is met artikel 7 Nederlandse Reclame Code. Grief 1 kan derhalve niet tot een andere beslissing leiden.

Afwijkende gemiddelde consument Grief 2: De consument tot wie de advertentie zich richt (de lezer van NRC Handelsblad) zal niet zijn misleid. Deze consument wijkt af van de gemiddelde Nederlandse consument, want is vaak hoger opgeleid en heeft een hoog welstandniveau.

7. Vooropgesteld wordt dat ook in beroep niet in geschil is dat met de Total Body Scan niet alle aandoeningen kunnen worden ontdekt, zelfs niet indien de meest com­plete variant van deze scan wordt gekozen. Het College onderschrijft het oor­deel van de Commissie dat de in de uiting aan Hennie Kuiper toegeschreven mede­de­ling “Dankzij de Total Body Scan van Prescan weet ik dat ik gezond ben” onder deze omstandigheden te absoluut is.
 
8. Anders dan Prescan, acht het Col­lege het voor de gemiddelde consument onvol­doende duidelijk dat Prescan in de reclame-uiting niet bedoelt te stellen dat met de Total Body Scan alle aandoe­ningen kunnen worden ontdekt. In de uiting staat immers zonder voorbe­houd en met zoveel woorden dat men dank­zij de Total Body Scan van Prescan kan weten of men gezond is. De redelijk geïnfor­meer­­de, omzichtige en oplettende consument zal dan ook veronderstellen dat men na het ondergaan van de Total Body Scan op dat punt zekerheid heeft en aldus een on­juiste verwachting hebben over het resultaat van deze scan. Voor een maatstaf, die uitgaat van een meer dan gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende ge­wone consument, is ook in dit verband geen plaats.