RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 23 juni 2025
RB 3910
||
28 mei 2025
28 mei 2025, RB 3910; 2024/00500 - CVB (Reclame Fossielvrij tegen Sunweb), https://reclameboek.nl/artikelen/rcc-bevestigt-sunweb-mag-blijven-adverteren-met-cruises-klacht-reclame-fossielvrij-afgewezen

RCC bevestigt: Sunweb mag blijven adverteren met cruises, klacht Reclame Fossielvrij afgewezen

CvB RCC 28 mei 2025, RB 3910; 2024/00500 (Reclame Fossielvrij tegen Sunweb). In een televisiecommercial van Sunweb worden verschillende vakanties aangeprezen, waaronder ook cruisevakanties. Reclame Fossielvrij diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie, gevolgd door hoger beroep bij het College van Beroep. Volgens hen spoort de commercial aan tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid en het milieu, namelijk het boeken van cruisevakanties, en is de uiting daarmee in strijd met artikel 2 NRC, waarin normen uit de AVMD-richtlijn zijn opgenomen. Zowel de Commissie als het College van Beroep wijzen de klacht echter af. Het enkele tonen van een cruiseschip is volgens het College geen verboden aansporing tot schadelijk gedrag. Cruisereizen zijn bovendien een legale economische activiteit en er is geen expliciet wettelijk verbod op reclame voor dergelijke reizen. De richtlijn biedt volgens het College onvoldoende basis om reclame voor cruisevakanties te verbieden. Daarmee blijft het oordeel uit een eerdere zaak over vliegreclames in stand. Ook het verzoek om prejudiciële vragen te stellen wijst het College af: daarvoor is het niet bevoegd, en het ziet geen aanleiding tot heroverweging van zijn eerdere uitleg. Het College houdt hiermee vast aan zijn restrictieve uitleg van de AVMD-richtlijn. Zolang er geen expliciet wettelijk verbod is, mogen reisorganisaties als Sunweb hun cruiseaanbod in beeld brengen.

7.3. Het aanbieden van cruisereizen is een toegestane economische activiteit. De klacht ziet in feite op de indirecte gevolgen van de televisiereclame, te weten op de gevolgen die de te boeken cruise zal hebben op de gezondheid en/of het milieu op het moment dat de reis zal plaatsvinden. Er is geen aanleiding om te veronderstellen dat de Europese wetgever deze indirecte gevolgen van een legale economische activiteit heeft willen brengen onder de verbodsnormen van artikel 9 lid 1 aanhef onder c) sub iii AVMD-richtlijn (aansporen tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of veiligheid) en/of artikel 9 lid 1 aanhef onder c) sub iv AVMD-richtlijn (aansporen tot gedrag dat in hoge mate schadelijk is voor het milieu). Dit zou een aanzienlijke verruiming van het toepassingsgebied van die normen betekenen, waarvoor nieuwe afwegingen moeten plaatsvinden door de (Europese) wetgever. Dit impliceert tevens dat niet is voldaan aan de vereisten die artikel 10 lid 2 EVRM stelt voor een inbreuk op de vrijheid van Sunweb om reclame te maken voor haar diensten.

7.4. Reclame Fossielvrij en de door haar geciteerde auteurs zijn het niet eens met de hiervoor weergegeven redenering. Hun standpunt komt, kort samengevat, erop neer dat de open verbodsnormen waaraan wordt getoetst zo ruim dienen te worden uitgelegd dat deze in de weg staan aan televisiereclame voor reisdiensten waarbij het vervoermiddel of de reis zelf aanzienlijke schade toebrengen aan de gezondheid en/of het milieu. Het College blijft echter bij zijn standpunt. Er hebben zich geen ontwikkelingen op het gebied van wetgeving of de rechtspraak voorgedaan die tot een ander toetsingskader leiden. Indien televisiereclame voor cruisereizen onwenselijk wordt geacht, is het aan de wetgever om dergelijke reclame specifiek en generiek te verbieden, zoals bijvoorbeeld is gebeurd ten aanzien van sigaretten en andere tabaksproducten. De open verbodsnormen waaraan in deze zaak wordt getoetst bieden een onvoldoende specifieke grondslag om het aanprijzen van cruisesvakanties in strijd met de wet (en dus in strijd met artikel 2 NRC) te achten.