RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op zondag 17 mei 2009
RB 368
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Reclame Code Commissie stelt vast

RCC, Dossier 2009/00211, Beslissing inzake reclame-uiting "Goed leven met Euroshopping".

De Reclame Code Commissie heeft in haar uitspraak op 23 april 2009 de reclameuiting "Goed leven met Euroshopping" als agressief (artikel 14.1 NRC) en oneerlijk (artikel 7 NRC) beoordeeld.  Euroshopping heeft in een brief aan klager bedrieglijk de indruk gewekt dat klager al een prijs heeft gewonnen, terwijl er in feite geen sprake is van een gewonnen prijs en klager, om voor de prijs in aanmerking te kunnen komen, eerst tegen betaling een bestelling dient te plaatsen.

Lees hier meer.

RCC, Dossier 2009/00301, Beslissingen inzake Sapph Underlines B.V.

De Commissie heeft op 13 mei 2009 uitspraak gedaan in twee klachten die zijn ingediend tegen de lingeriereclame van Sapph Underlines B.V. De Reclame Code Commissie heeft beide klachten afgewezen. Het betreft een reclame voor lingerie waarin en foto van een bestaand model om esthetische redenen digitaal is bewerkt. 

Ten aanzien van de eerste klacht stelt de Commissie ten eerste vast dat een dergelijke bewerking als een in reclame gebruikelijke, bij het publiek bekende techniek kan worden beschouwd. Ten tweede is het niet aannemelijk dat de reclame-uiting een bedreiging vormt voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid (artikel 4 NRC) of als agressief aangemerkt kan worden (artikel 14.1 NRC).

Met betrekking tot de tweede klacht betreffende de vraag of de reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen respectievelijk met de goede zeden, oordeelde de Commissie dat de poster de grenzen van het toelaatbare niet overschrijdt.

Lees hier meer.