RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 18 maart 2010
RB 475
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Reclame geneesmiddelen in persberichten

De Gezonde Scepsis, onderdeel van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM), heeft recentelijk gesteld dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) onvoldoende toezicht houdt op persberichten waarmee ongeoorloofde reclame over geneesmiddelen wordt verspreid.

Dit oordeel is gebaseerd op een onderzoek dat door Gezonde Scepsis in opdracht van het IGZ en het Ministerie van Volksgezondheid is uitgevoerd. Daaruit blijkt dat van de afgelopen drie jaar 19 van de 33 persberichten over gezondheid en geneesmiddelen, die door farmaceutische bedrijven gepubliceerd zijn, niet uitsluitend feitelijke informatie bevatten. Hierbij valt vooral te denken aan het gebruik van vage bewoordingen of subjectieve bijvoeglijke naamwoorden. Vaak worden in deze berichten ook citaten of onderzoeksresultaten van gerenommeerde personen of instanties genoemd, die bijdragen aan het adverterende effect. Doordat deze berichten daaropvolgend bijna letterlijk worden overgenomen door de media wordt de informatie publiekelijk toegankelijk. De instantie, die voor het originele persbericht verantwoordelijk is, wordt dan echter vaak buiten beschouwing gelaten. Gezonde Scepsis vordert onder andere preventieve toetsing door de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) van persberichten die direct of indirect over recept geneesmiddelen gaan.

Lees hier het heel rapport.

(bron: SOLV)