27 aug 2024
Reclame-uiting met eenmalig aanbod is niet toegestaan omdat belangrijke informatie is weggelaten
RCC 27 augustus 2024, RB 3855; 2024/00309 (Klager tegen adverteerder). In geschil is een door adverteerder aan klager gedane reclame-uiting. Daarin doet adverteerder de mededeling dat zij van een derde partij een registratieverzoek heeft ontvangen voor de domeinnaam van klager, maar met een andere extensie (.com). Adverteerder benadrukt daarbij dat voortzetting van het registratieverzoek (negatieve) gevolgen kan hebben voor het bedrijf van klager, nu de overeenkomst tussen de domeinnamen de klanten van klager kan verwarren. Adverteerder doet klager daarom een eenmalig aanbod om in plaats van de derde partij de domeinnaam op te kopen. Klager vindt de uiting agressief en misleidend; deze klacht slaagt. Adverteerder noemt in de bestreden uiting niet wie de derde partij is en de uiting bevat geen enkel bewijs van het registratieverzoek. Doordat adverteerder deze informatie - al dan niet doelbewust - niet aan de consument verstrekt, wordt de consument aangetast in zijn vermogen om een geïnformeerd besluit te nemen over de ¨eenmalige aanbieding¨ in de uiting. De druk die adverteerder vervolgens uitoefent is aan te merken als ongepaste beïnvloeding.
3. De wijze waarop de bestreden uiting druk probeert uit te oefenen op de consument is aan te merken als ongepaste beïnvloeding in de zin van artikel 14.1 de Nederlandse Reclame Code. Adverteerder probeert op deze wijze de keuzevrijheid of de vrijheid van handelen van de gemiddelde consument met betrekking tot de in de bestreden uiting aangeboden dienst te beperken, waardoor de consument ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Op een dergelijke wijze reclame maken is in strijd met artikel 14.1 van de Nederlandse Reclame Code, dat agressieve reclame verbiedt. Dergelijk gedrag is onder alle omstandigheden agressief en in strijd met artikel 7 NRC. Derhalve oordeelt de voorzitter als volgt.
(...)
De voorzitter oordeelt dat adverteerder heeft gehandeld in strijd met artikel 7 NRC en beveelt hem aan om niet meer in strijd met dit artikel te handelen door op een dergelijke wijze reclame te maken.