RB
Gepubliceerd op dinsdag 15 november 2022
RB 3720
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
17 okt 2022
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 17 okt 2022, RB 3720; (Van der Valk Zuidas), https://reclameboek.nl/artikelen/reclame-van-der-valk-zuidas-misleidend

Reclame Van der Valk Zuidas misleidend

SRC 17 oktober 2022, RB 3720; 2022/00417 (Van der Valk Zuidas) Klager wilde een kamer boeken voor de aangeboden prijs. Omdat het internet vastliep heeft hij met het hotel gebeld. Er is hem verteld dat er voldoende beschikbaarheid was. Toen hij wilde boeken bleek de prijs niet € 64,50, maar € 199,50. Klager vindt de reclame misleidend. SRC oordeelt dat essentiële informatie die de consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen niet in de uiting is opgenomen. De uiting in daarmee in strijd met artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Tevens is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dit omdat de gemiddelde consument er toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen.

Door de vermelding “vanaf 64,50 per persoon”, zal de gemiddelde consument ervan uitgaan dat het mogelijk is om het arrangement op sommige data voor deze prijs te boeken, en dat op andere data een hogere prijs kan gelden. De gemiddelde consument zal bij de aanprijzing van de herfstdeal echter niet verwachten dat de prijs van € 64,50 per persoon pas in zicht komt als hij een boeking maakt voor vier personen, in twee kamers, voor één nacht. Dat de aangeboden prijs voor een dergelijk specifiek geval geldt, en dat het aanbod kennelijk niet geldt als men één kamer boekt voor één of twee personen voor één nacht, is essentiële formatie die de consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen. Nu deze informatie (over de beperkingen van het aanbod en de berekening van de prijs) niet in de uiting is opgenomen acht de voorzitter de uiting in strijd met artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame code (NRC). Omdat de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Tevens is door het voorgaande niet voldaan aan het bepaalde onder III van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR), te weten de eis dat aanbieders van reisdiensten duidelijke prijzen dienen te noemen.